Koszulka Trojańska | Innowacje-inspiracje #1

Jak się przebić z przekazem, gdy adresujesz go do społeczności całkowicie hermetycznej i niedopuszczającej jakichkolwiek komunikatów z zewnątrz? Nie ma, że się nie da. Można na przykład sprawić, by komunikat dotarł z wewnątrz. Genialny pomysł na to miała niemiecka organizacja Exit Deutschalnd, pomagająca neonazistom wyrwać się z dotychczasowego środowiska i zerwać z chorą ideologią.

Trojan T-shirt (Niemcy)

Nie mając żadnej możliwości bezpośredniego dotarcia do potencjalnych odbiorców postanowiła dotrzeć pośrednio – przez koszulkę. Na użytek swojej kampanii wyprodukowała specjalną koszulkę wyglądającą jak reklamówka jakiejś neonazistowskiej kapeli a jej członkowie w stosownym przebraniu rozstawili stoisko z koszulkami na jednym z neonazistowskich koncertów.

Koszulki rozeszły się błyskawicznie, ale ich kupcy cieszyli się nimi tylko do pierwszego prania, kiedy dotychczasowy napis się całkowicie sprał a w jego miejsce pojawił się inny – „Jeśli twoja koszulka może, ty też możesz. Pomożemy ci pozbyć się skrajnie prawicowego ekstremizmu” i nazwa organizacji. W ten sposób neonaziści sami zapłacili za adresowaną do nich reklamę antynazistowskiej organizacji, ale to tylko początek. O kampanii i jej efektach mówi krótki spot (niestety po angielsku, ale sam obraz mówi wystarczająco dużo). 

 

Czarno-biały portret Katarzyny Sadło (autorki).
Katarzyna Sadło

Trenerka i konsultantka pracująca z organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej i innowacjami społecznymi. Szkoli i doradza jak działać skutecznie, odpowiedzialnie i zgodnie z prawem.

Skip to content