Wstecz Jak wzmacniać młodych „zmieniaczy” i „zmieniaczki”? Diagnoza Ashoki
Podobieństwo wyda się jeszcze bardziej uderzające, jeśli spojrzeć na zestaw cech, które według Ashoki składają się na potencjał osoby tworzącej zmiany. To “empatia, krytyczne myślenie, […] nastawienie na rozwiązania, poczucie własnej sprawczości” czy “działanie na rzecz dobra wspólnego.”
Te cechy, zdolności i potencjały nie są nie są czymś danym raz na zawsze i zależnym tylko od indywidualnych uwarunkowań. Wiele z nich można w sobie wykształcić i rozwijać. Na niemal wszystkie z nich ma wpływ otoczenie, w którym poruszają się przyszli innowatorzy/ki i changemakerzy/ki.
Właśnie dlatego warto pochylić się nad nowym raportem “Rosnąć w poczuciu sprawczości. Diagnoza stanu ekosystemu wsparcia młodzieży i młodych dorosłych w poczuciu sprawczości i ich aktywizacji do działalności społecznej”, przygotowanym przez Ashokę.
Jego autorki zbadały 150 różnego typu działań w ramach prowadzonych przez ponad 100 podmiotów działających w Polsce. Mapowały je pod kątem tego jaką funkcję pełnią w kształtowaniu młodych changemakerów i changemakerek.
Role, które w tym ekosystemie odgrywają organizacje wspierające osoby, działające na rzecz zmian społecznych zostały porównane do obiektów, budynków i miejsc w sprawnie funkcjonującym mieście: ratusza, szkoły, banku, mostu, rynku, czy stacji kolejowej.
Idąc za metaforą, “szkoły” to miejsca odkrywania sprawczości, kształtowania postaw, pierwszych prób i eksperymentów. “Ratusze” starają się tworzyć ramy instytucjonalne dla działań i wyznaczać standardy. “Banki” dbają o finansowanie przedsięwzięć, “stacje nadawcze” pozwalają odważniej i na szerszą skalę opowiadać o swoich działaniach, a “parki” są strefami odpoczynku pozwalają na zadbanie o siebie,
Kto pełni te role w Polsce? Jak Czego brakuje naszemu “miastu”? Jak skutecznie odpowiadać na potrzeby młodych osób, chcących angażować się społecznie i zmieniać świat wokół siebie? Dowiecie się tego z kart diagnozy “Rosnąć w poczuciu sprawczości…”