Wstecz Mądrze pomagać
Janina Ochojska: Nie dawać pieniędzy żebrzącym na ulicy, nawet jeśli żebrze dziecko. Dziecko jest wykorzystywane, żeby cię wzruszyć i wyciągnąć pieniądze. Zarabia ktoś inny, to są całe gangi. Znajomy, który jest przeorem jednego z krakowskich klasztorów, obserwuje żebrzących pod kościołem, zarabiają niezłe pieniądze. W ciągu dnia można uzbierać 300 złotych i to jest miejscówka, którą się kupuje. Siedzi matka z dzieckiem, wydaje się potwornie biedna. I pewnie jest. Ale ktoś ją tam stawia, ktoś zbiera haracz. Przeor widział kiedyś, jak facet po zakończeniu żebrania odjechał taksówką. [źródło: Duży Format 2014]
Pomagać mądrze [inspiracja]
W 2018 roku dwóch studentów z programu innowacji na uniwersytecie w Oxfordzie uruchomiło pilotaż wymyślonej przez siebie innowacji społecznej, która miała wspierać osoby doświadczające bezdomności w realizacji ich własnych planów na wychodzenie z bezdomności. Z innowacji zrodziła się organizacja Greater Change, która do 2023 roku udzieliła wsparcia 750 osobom.
Ich innowacyjne podejście do osób w kryzysie bezdomności polega na włączeniu tych potrzebujących w pozyskiwanie środków, dzięki czemu stają się nie tylko beneficjentami wsparcia, ale sami sobie to wsparcie organizują. Osoba w kryzysie bezdomności otrzymuje wsparcie pracownika socjalnego, który pomaga zdefiniować jej własne cele i ustalić plan wychodzenia z bezdomności. Dla każdej z takich osób tworzony jest własny profil (zobacz https://app.greaterchange.co.uk/give/) na stronie prowadzonej przez organizację, więc wspierając ją można wybrać konkretną osobę, do której ma trafić pomoc. Na stronie przedstawiona jest historia tej osoby i cel, na który zamierza przeznaczyć pozyskane środki. Po zebraniu niezbędnej kwoty, zaplanowane wydatki są pokrywane przez pracownika socjalnego, dzięki czemu darczyńca wie od początku komu i na co przekazuje i ma pewność, że dokładnie taka pomoc ostatecznie do potrzebującego trafi.
Jedną z innowacji wymyślonych przez twórców Greater Change jest wykorzystanie kodów QR do wspierania samodzielnego fundraisingu prowadzonego przez osoby w kryzysie bezdomności. Osoba taka, zarejestrowana przez organizację i pracująca z pracownikiem socjalnym, dostaje własny identyfikator z kodem QR, który można zeskanować smartfonem i przejść do strony, na której opisana jest historia danej osoby oraz potrzeby, na które szuka finansowania. Bezpośrednio z tej strony można wpłacić na jej subkonto w Greater Change. Innowacja, choć wykorzystuje nowoczesne technologie, nie jest wcale ani kosztowna, ani trudna do replikowania. Kod QR można łatwo wygenerować, można też skorzystać z oferowanej przez firmę Vuyap „naklejki fundraisingowej”.
Ten prosty sposób pozwala zaangażować osoby w kryzysie bezdomności, a przede wszystkim pokazać potencjalnym darczyńcom, co ich wsparcie może zmienić w życiu takiej osoby, no i najważniejsze – pozwala im lepiej poznać tę osobę, która przestaje być po prostu kolejnym anonimowym żebrzącym.
Więcej o innowacji dowiecie się ze strony projektu.