Wstecz „Playing for Success” w Polsce – unijne wsparcie dla projektu łączącego sport i naukę

Na czym polega program?
Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna realizację projektu „Playing for Success”, którego celem jest sprawdzenie, czy niderlandzki model wspierania uczniów poprzez sport znajdzie zastosowanie w polskich realiach edukacyjnych.
Program, z powodzeniem działający w Holandii i Wielkiej Brytanii, opiera się na prowadzeniu zajęć dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych poza murami szkoły – w klubach i obiektach sportowych. Dzięki temu nauka łączy się z aktywnością fizyczną i doświadczeniem pracy w innym środowisku, co sprzyja budowaniu motywacji oraz pewności siebie uczniów.
Pilotaż ma zweryfikować, czy podobne podejście może być skuteczne również w Polsce i na ile może wspierać polski system edukacyjny. Rezultaty posłużą do doskonalenia programu, dostosowania go do lokalnych potrzeb, a także będą punktem odniesienia dla przyszłych inicjatyw edukacyjnych. Jeśli wyniki potwierdzą, że zajęcia realnie poprawiają osiągnięcia uczniów, projekt będzie mógł zostać wdrożony na większą skalę – w kolejnych szkołach i regionach.
W pierwszej fazie pilotażu udział weźmie co najmniej 960 uczniów z różnych części kraju. Zajęcia odbędą się w ośmiu klubach sportowych, które stworzą przestrzeń do połączenia edukacji z aktywnością ruchową.
„Playing for Success” to pierwsza w Polsce innowacja społeczna, która otrzymała wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Na realizację przedsięwzięcia przeznaczono blisko 9,5 mln złotych. Projekt rozpocznie się od prac koncepcyjnych i przygotowania programu, natomiast pierwsze zajęcia dla uczniów planowane są najwcześniej na jesień tego roku.
Jak to działa w Niderlandach?
W ramach programu „Playing for Success” dzieci i młodzież raz w tygodniu uczestniczą w zajęciach odbywających się w wyjątkowych, inspirujących przestrzeniach poza szkołą – na stadionach piłkarskich czy w innych obiektach sportowych. Zmiana otoczenia sprawia, że nauka nabiera zupełnie innego charakteru, a sport staje się naturalnym motywatorem do rozwoju.
Każde spotkanie ma ustaloną strukturę – zaczyna się od wspólnej dyskusji, następnie jest czas na pracę indywidualną, przerwy i podsumowanie zajęć. Uczestników wspierają tutorzy, trenerzy i trenerki, którzy pełnią rolę mentorów. To oni pomagają uczniom w wyznaczaniu celów edukacyjnych i wspierają ich w ich realizacji. Każde dziecko otrzymuje zadania dostosowane do własnych potrzeb, z możliwością szybkiej informacji zwrotnej, co wzmacnia poczucie postępu i buduje motywację.
W Niderlandach w program włączają się profesjonalne kluby sportowe. Dzięki temu młodzi ludzie mogą spotkać swoich sportowych idoli, co staje się dodatkowym impulsem do pracy nad sobą i źródłem ogromnej inspiracji.
Dzięki tej metodzie uczniowie uczą się, jak skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami edukacyjnymi, a jednocześnie podnoszą swoją samoocenę i motywację do nauki.
Więcej informacji znajdziesz tutaj.