Wstecz Wsparcie rówieśnicze – ogólnopolski projekt na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży

Redakcja
24-09-2025
Od roku szkolnego 2025/2026 w 200 szkołach ponadpodstawowych realizowany będzie projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Jego celem jest opracowanie i przetestowanie innowacyjnej metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysie psychicznym, opartej na wzajemnej pomocy rówieśniczej.
Ludzie trzymający się za ręce

Cel projektu

Podstawowym zadaniem jest stworzenie i sprawdzenie w praktyce metody peer support – rozwiązania, które umożliwi młodym ludziom udzielania sobie wsparcia w trudnych sytuacjach emocjonalnych. Wypracowana metoda opiera się zarówno na pierwszych polskich doświadczeniach, jak i na dobrych praktykach zagranicznych.

 

Kto bierze udział

W pilotażu uczestniczy 200 szkół ponadpodstawowych ze wszystkich 16 województw. Łącznie zaangażowanych jest 400 koordynatorów szkolnych – psychologów, pedagogów i nauczycieli – którzy pełnią kluczową rolę w testowaniu, wdrażaniu i monitorowaniu nowych praktyk.

 

Harmonogram działań

  • sierpień 2024 – luty 2025 – opracowanie metodyki peer support i materiałów dydaktycznych,
  • marzec 2025 – czerwiec 2028 – testowanie metody w szkołach,
  • lipiec – listopad 2028 – opracowanie rekomendacji dotyczących upowszechnienia rozwiązania.

 

Rezultaty

Dzięki projektowi powstanie innowacja społeczna – sprawdzona metoda wsparcia rówieśniczego, którą będzie można wdrożyć systemowo w szkołach ponadpodstawowych w całej Polsce. Projekt ma na celu m.in.:

  • poprawę klimatu społecznego w szkołach,
  • zwiększenie zaufania uczniów do nauczycieli i specjalistów,
  • rozwój kompetencji takich jak aktywne słuchanie czy mediacje,
  • wzmocnienie środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin.

 

Ogólnopolski zasięg

Wnioski do udziału w projekcie zostały zatwierdzone we wszystkich województwach, dzięki czemu inicjatywa ma zasięg ogólnopolski i pozwala na budowanie sieci współpracy między szkołami z różnych regionów.

Projekt realizuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Inicjatywa finansowana jest ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) w ramach Priorytetu FERS.05 Innowacje społeczne.

Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są na stronach: Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, gov.pl, Fundacji Instytutu Edukacji Pozytywnej.

Przejdź do treści