Wstecz Rezydenci historii
Kategorie
O innowacji
Samotność seniorów i brak kontaktów interpersonalnych - seniorzy zazwyczaj mieszkają sami, ich dzieci często przebywają w innych miastach lub za granicą;
utrata przynależności do danej grupy (np. grupy zawodowej);
potrzeba samorealizacji i użyteczności społecznej.
W ramach innowacji powstały materiały wdrożeniowe (podręcznik, skrypty szkoleń, filmy instruktażowe, mapy) pomocne w przygotowaniu się do roli przewodnika. Rozwiązanie przedstawia kolejne etapy prowadzące do zorganizowania wykwalifikowanej grupy seniorów-przewodników, którzy, posiadając bogatą wiedzę historyczną i codzienną, będą przedstawiać miasto lub jego obszar w kompleksowy sposób. Projekt w niestandardowy, a jednocześnie systematyczny sposób angażuje seniorów we współtworzenie historii. Seniorzy po przejściu na emeryturę często zaczynają realizować swoje pasje, w tym także stają się przewodnikami.
Organizacje turystyczne, w tym koła turystyczne (np. koła PTTK);
stowarzyszenia działające na rzecz historii, kultury i turystyki;
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
Rady Osiedli i Kluby Seniora, Koła Gospody Wiejskich itp.
Ankieta rekrutacyjna wraz z formatką oceniającą;
skrypty szkoleń (tj. materiały szkoleniowe zawierające kody QR i linki do filmików instruktażowych) dla uczestników;
trzy filmiki instruktażowe dla uczestników;
podręcznik wdrażania innowacji;
sentymentalna mapa miasta;
opis rozwiązania.
Zwiększenie poczucia przynależności;
zwiększenie poczucia sprawczości;
wzrost samooceny;
wzrost aktywności;
rozbudowanie sieci kontaktów społecznych w związku z podjęciem działań hobbystycznych w charakterze przewodnika turystyki;
poszerzenie wiedzy o danej miejscowości, dzielnicy czy osiedlu etc.
Wysoki potencjał do upowszechniania. Podczas działań wdrożeniowych i upowszechniających istotnym działaniem jest zachęcanie seniorów do opowiadania osobistych historii o miejscach, w których żyją. To działanie jest wyzwaniem i wymaga odpowiedniego przygotowania seniorów. Innowacja niewybrana do upowszechniania, mimo że stanowi wartościowe rozwiązanie aktywizujące seniorów oraz pozwala dotrzeć do nieoczywistej historii miejsc.
Jak wdrożyć innowację?
Seniorzy;
koordynator projektu.
Miejsca znane seniorom;
materiały edukacyjne.
Kto za tym stoi?
E-mail: zspip@wp.pl;
Strona: https://www.zspip.pl;
Adres korespondencyjny: Ul. Cyryla i Metodego 3/14, 71-540 Szczecin.
Pliki do pobrania
- MATRYCA AUTOOCENY KANDYDATÓW NA REZYDENTÓW HISTORII (formatka oceniająca) .docx
- Rangowanie parami kandydatów na Rezydentów Historii .xlsx
- Skrypt szkoleniowy Historia ogólna dla przewodnika
- Skrypty szkoleń REZYDENTÓW HISTORII .pdf
- Skrypty szkoleń REZYDENTÓW HISTORII .docx
- Ankieta - wzór
- MATRYCA AUTOOCENY KANDYDATÓW NA REZYDENTÓW HISTORII (formatka oceniająca) .pdf
- Rangowanie parami kandydatów na Rezydentow Historii .pdf
- Podręcznik wdrażania innowacji REZYDENCI HISTORII .pdf
- Mapa
- Filmy
- Rezultaty 1 2 3 5