Wstecz Asystent studenta z ASD
Kategorie
O innowacji
Według badań przeprowadzonych m.in. przez rzecznika Praw Obywatelskich studenci z niepełnosprawnościami psychicznymi są praktycznie niewidoczni na uczelniach wyższych, a ich specjalne potrzeby rzadko są brane pod uwagę w działaniach na rzecz zapewnienia równego dostępu do nauki. Dzieje się tak dlatego, że studenci neuronietypowi często unikają zauważania, starając się uniknąć negatywnych reakcji otoczenia oraz stygmatyzacji. Rzadko też korzystają z usług biur ds. osób z niepełnosprawnościami, próbując radzić sobie na swoich wydziałach samodzielnie lub z pomocą swoich bliskich. W związku z tym, wielu z tych studentów zostaje bez wsparcia i często rezygnuje z kontynuowania nauki.
Opis innowacji przed skalowaniem znajduje się tutaj.
W ramach projektu zaoferowano studentom i studentkom z ASD poradnictwo oraz usługi asystenckie. Zakres i częstotliwość wsparcia ustalana jest indywidualnie i może dotyczyć różnych obszarów związanych ze studiowaniem, np. załatwianie spraw w dziekanacie, poruszanie się po mieście, relacje z osobami prowadzącymi zajęcia, planowanie nauki oraz czasu wolnego. Korzystanie ze wsparcia nie wymaga orzeczenia o niepełnosprawności i diagnozy spektrum zaburzeń autystycznych. Każda studentka i każdy student, którzy podejrzewają u siebie ASD, mogą wziąć udział w projekcie i otrzymać wsparcie. W ramach projektu prowadzone są również prace nad rozpowszechnieniem wiedzy o spektrum zaburzeń autystycznych.
Studenci oraz osoby zakwalifikowane do rozpoczęcia studiów, którzy w okresie ostatnich 5 lat korzystały (bądź korzystają aktualnie) z pomocy specjalistycznej, psychologicznej bądź też są pod opieką organizacji zrzeszającej osoby z ASD.
Uczelnie wyższe.
Raport końcowy;
model asystenta studenta z ASD;
scenariusz warsztatu
szkoleniowego dla przyszłych asystentów;
materiały informacyjne skierowane do studentów i pracowników uczelni.
W ramach testowania udało się realnie poprawić sytuację wielu studentów ze spektrum autyzmu. 79 studentów z ASD otrzymało wsparcie w komunikacji ze środowiskiem akademickim, co pomogło zrekompensować ich trudności społeczne i ograniczyć zakłócenia w procesie studiowania. U 68 nastąpił wzrost kompetencji społecznych i umiejętności radzenia sobie w życiu zawodowym. Przyczyniło się to do zwiększenia pewności siebie i poziomu samodzielności osób z ASD.
W czasie trwania projektu 42 osoby zdobyły wiedzę w zakresie lidera adwokata studenta z ASD. Powstało też 48 sieci adwokatów studentów z ASD.
Kto za tym stoi?
Tel.: 61 859 59 00;
E-mail: dgasa@dga.pl;
Strona: www.dga.pl;
Adres korespondencyjny: ul. Towarowa 35, 61-896 Poznań.
Pliki do pobrania
- Kryteria autystycznego spektrum - dr Mirosława Kanar
- O dorosłości w spektrum autyzmu - dr Mirosława Kanar
- O autystycznej ścieżce rozwojowej - dr Mirosława Kanar
- O terapii i wsparciu rozwoju - dr Mirosława Kanar
- O trudnych wyzwaniach dorosłości - dr Mirosława Kanar
- O komunikacji z perspektywy osób autystycznych - Weronika Janiak
- O komunikacji z perspektywy pedagogicznej - dr Mirosława Kanar
- O spektrum autyzmu z perspektywy osoby autystycznej - Anna Majchrzak
- Autyzm na studiach - spektrum wyzwań - Weronika Janiak
- O komunikacji osób w spektrum autyzmu z perspektywy doświadczeń - Anna Janiak
- O publikacjach o spektrum autyzmu - Weronika Janiak
- Inaczej o autyzmie - Anna Janiak
- O spektrum autyzmu z perspektywy pasjonatki - Maria Lena Stube
- O komunikacji o autyzmie z perspektywy symboli - Anna Janiak
- W komunikacji wszystko ma znaczenie - dr Marta Wrześniewska-Pietrzak
- Komunikacja w spektrum autyzmu - o komunikacji od podstaw
- Komunikacyjne kody, klucze i wytrychy - Anna Janiak
- Jak myślimy tak mówimy - Anna Janiak
- Inspi(aspi)racje - Weronika Janiak
- Autyzm z perspektywy pedagogicznej i społecznej - dr Mirosława Kanar
- Spektrum przemocy - dr Mirosława Kanar
- Autyzm - stereotypy - dr Mirosława Kanar
- Świadomość społeczna - dr Mirosława Kanar
- Gdzie szukać inspiracji w komunikacji o spektrum autyzmu - Anna Janiak
- O projekcie Asystent studenta z ASD realizowanym przez firmę DGA i Fundację Sowelo - Hanna Łęcka
- Autyzm na studiach - spektrum wyzwań - Studia neuroróżnorodne - Anna Janiak
- O projekcie Asystent studenta z ASD z perspektywy liderów asystentów uczestniczących w projekcie
- Tłumacz, adwokat, asystent - Anna Janiak
- Podręcznik dobrych praktyk