Wstecz Bunja – kraina możliwości
Kategorie
O innowacji
Innowacja odpowiada na problem niedostosowania przestrzeni publicznej do potrzeb dzieci i młodzieży, które nie są włączane w działania miastotwórcze i nie mają wpływu na otaczającą ich przestrzeń. Negatywne konsekwencje braku partycypacji dziecięcej to obniżenie poczucia sprawczości, mały związek emocjonalny z otoczeniem czy niewykształcenie się postaw obywatelskich, przejawiających się m.in. dbaniem o przestrzeń publiczną. Brak głosu dzieci w dyskusji i planowaniu funkcjonowania miasta ma także swoje odzwierciedlenie w niskim poziomie bezpieczeństwa młodych osób, a także braku czytelności przestrzeni miejskiej i jej przebodźcowaniu. Gra odpowiada na potrzebę wzmocnienia samostanowienia najmłodszych mieszkańców miast, sprzyja budowaniu ich odpowiedzialności, sprawczości i poczucia przynależności.
W ramach innowacji dzieci zostały podzielone na kilka plemion, z których każde odpowiada za zagospodarowanie przestrzeni w konkretnym aspekcie: plemię zielonych waleni – ma za zadanie poprawić zieloną infrastrukturę, plemię świdrującego oka – stara się zapewnić czystość i porządek, plemię ognistych bumerangów – organizuje wydarzenie integrujące grupę. Na wymyślenie, opracowanie i realizację pomysłu mają trzy spotkania. Do przeprowadzenia gry konieczne jest uzyskanie zgody właściciela miejsca (np. dyrektora szkoły czy urzędu miasta) na wprowadzenie zmian w przestrzeni. Dobrą praktyką jest również poinformowanie rodziców dzieci o tym, na czym polega działanie.
Dzieci i młodzież w wieku 10-15 lat, uczniowie klas 4-8 szkoły podstawowej. Istotne jest posiadanie przez uczestników gry rozwiniętych umiejętności czytania, analizy, abstrakcyjnego myślenia. Grupę biorącą udział w rozgrywce można stworzyć w każdym miejscu, w którym dzieci spędzają czas, np. w szkole, świetlicy środowiskowej, klubie młodzieży.
Jednostki samorządu terytorialnego działające w obszarze partycypacji i włączania mieszkańców w procesy kształtowania przestrzeni;
organizacje pozarządowe;
liderzy społeczni i aktywiści związani z działaniami na rzecz przestrzeni publicznej, wsparcia dzieci i rodzin, partycypacji;
szkoły, biblioteki, świetlice środowiskowe – wszystkie miejsca, w których młodzież spędza czas;
architekci, urbaniści – mający bezpośredni wpływ na zmianę przestrzeni publicznej.
Gdynia
Szkoła podstawowa z oddziałami integracyjnymi
Świetlica socjoterapeutyczna
Gra Bunja - kraina możliwości (m.in. Karty Mistrza Gry, Karty Misji, Karty Plemion);
podręcznik dla użytkowników.
W kreatywnej ankiecie dla dzieci uzyskano informację, że 20 na 23 dzieci odczuło, że ma wpływ na bliskie miejsce, przed rozgrywką takiej odpowiedzi udzieliło 13 na 25 dzieci. 11 na 23 przebadanych dzieci po rozgrywce czuje się odpowiedzialne za bliskie im miejsce, przed uczestnictwem w grze takiej odpowiedzi udzieliło 4 na 25 dzieci.
Przeprowadzone z dziećmi badania wskazały, że innowacja ma realny wpływ na wzrost u dzieci poczucia sprawczości i odpowiedzialności za otaczającą je przestrzeń. Zmiany dokonane po etapie testowania w pełni odpowiadały na zgłoszone przez dzieci niedoskonałości – dzięki czemu ostateczny produkt spotkał się z pozytywnymi opiniami zarówno młodych osób, jak i dorosłych (np. pracowników urzędów). Uczestnicy gry, wypowiadając się przy użyciu jednego słowa, określali grę m.in. jako: ,,ciekawa”, ,,wciągająca”, ,,cool”.
Jak wdrożyć innowację?
Właściciel miejsca, w którym przeprowadzane są zmiany;
mistrz gry;
dorosły, który będzie wspierać dzieci w realizacji zadań;
dzieci z grupy docelowej.
Zgoda właściciela przestrzeni na dokonanie w niej zmian;
instrukcja;
fundusze i materiały niezbędne do przeprowadzenia zmian.
Kto za tym stoi?
Pliki do pobrania
- Instrukcja
- Karty Mistrza Gry
- Karty Plemienia
- Karty Misji Zielone Walenie
- Karty Imion
- Karty Misji Ogniste Bumerangi
- Karty Babushek Zielone Walenie
- Karty Babushek Świdrujące Oko
- Karty Babushek Ogniste Bumerangi
- Załącznik nr 1 - ankieta
- Karty Misji Świdrujące Oko
- Film
- Kraina możliwości. Placemaking challenge dla dzieci i młodzieży