Wstecz Bunya - kraina możliwości

Placemaking challenge dla dzieci i młodzieży
Zdjęcie Bunya - kraina możliwości

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Innowacja odpowiada na problem niedostosowania przestrzeni publicznej do potrzeb dzieci i młodzieży, które nie są włączane w działania miastotwórcze i nie mają wpływu na otaczającą ich przestrzeń. Negatywne konsekwencje braku partycypacji dziecięcej to obniżenie poczucia sprawczości, mały związek emocjonalny z otaczającym otoczeniem czy niewykształcenie się postaw obywatelskich, przejawiających się m.in. dbaniem o przestrzeń publiczną. Brak głosu dzieci w dyskusji i planowaniu funkcjonowania miasta ma także swoje odzwierciedlenie w niskim poziomie bezpieczeństwa młodych osób, a także braku czytelności przestrzeni miejskiej i jej przebodźcowaniu. Gra odpowiada na potrzebę wzmocnienia samostanowienia najmłodszych mieszkańców miast, sprzyja budowaniu ich odpowiedzialności, sprawczości i poczucia przynależności.

Jak działa innowacja?

W ramach innowacji dzieci zostały podzielone na kilka plemion, z których każde odpowiada za zagospodarowanie przestrzeni w konkretnym aspekcie: plemię zielonych waleni – ma za zadanie poprawić zieloną infrastrukturę, plemię świdrującego oka – stara się zapewnić czystość i porządek, plemię ognistych bumerangów – organizuje wydarzenie integrujące grupę. Na wymyślenie, opracowanie i realizację pomysłu mają trzy spotkania. Do przeprowadzenia gry konieczne jest uzyskanie zgody właściciela miejsca (np. dyrektora szkoły czy urzędu miasta) na wprowadzenie zmian w przestrzeni. Dobrą praktyką jest również poinformowanie rodziców dzieci o tym, na czym polega działanie.

Komu służy innowacja?

Dzieci i młodzież w wieku 10-15 lat, uczniowie 4-8 klas szkoły podstawowej. Istotne jest posiadanie przez uczestników gry rozwiniętych umiejętności czytania, analizy, abstrakcyjnego myślenia. Grupę biorącą udział w rozgrywce można stworzyć w każdym miejscu, w którym dzieci spędzają czas, np. w szkole, świetlicy środowiskowej, klubie młodzieży.

Kto może wdrażać innowację?
  • Jednostki samorządu terytorialnego działające w obszarze partycypacji i włączania mieszkańców w procesy kształtowania przestrzeni;

  • organizacje pozarządowe;

  • liderzy społeczni i aktywiści związani z działaniami na rzecz przestrzeni publicznej, wsparcia dzieci i rodzin, partycypacji;

  • szkoły, biblioteki, świetlice środowiskowe – wszystkie miejsca, w których młodzież spędza czas;

  • architekci, urbaniści – mający bezpośredni wpływ na zmianę przestrzeni publicznej. 

Miejsce testowania innowacji

Gdynia

Szkoła podstawowa z oddziałami integracyjnymi

Świetlica socjoterapeutyczna

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Gra Bunya - kraina możliwości (m.in. Karty Mistrza Gry, Karty Misji, Karty Plemion);

  • podręcznik dla użytkowników.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

W kreatywnej ankiecie dla dzieci uzyskano informację, że 20 na 23 dzieci odczuło, że ma wpływ na bliskie miejsce, przed rozgrywką takiej odpowiedzi udzieliło 13 na 25 dzieci. 11 na 23 przebadanych dzieci po rozgrywce czuje się odpowiedzialne za bliskie im miejsce, przed uczestnictwem w grze takiej odpowiedzi udzieliło 4 na 25 dzieci.

Ocena skuteczności innowacji
Raczej pozytywna
Komentarz do oceny

Przeprowadzone z dziećmi badania wskazały, że innowacja ma realny wpływ na wzrost u dzieci poczucia sprawczości i odpowiedzialności za otaczającą je przestrzeń. Zmiany dokonane po etapie testowania w pełni odpowiadały na zgłoszone przez dzieci niedoskonałości – dzięki czemu ostateczny produkt spotkał się z pozytywnymi opiniami zarówno młodych osób, jak i dorosłych (np. pracowników urzędów). Uczestnicy gry, wypowiadając się przy użyciu jednego słowa, określali grę m.in. jako: ,,ciekawa”, ,,wciągająca”, ,,cool”.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Właściciel miejsca, w którym przeprowadzane są zmiany;

  • mistrz gry;

  • dorosły, który będzie wspierać dzieci w realizacji zadań;

  • dzieci z grupy docelowej.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Zgoda właściciela przestrzeni na dokonanie w niej zmian;

  • instrukcja;

  • fundusze i materiały niezbędne do przeprowadzenia zmian.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "9efae06a-fdea-40d4-8a22-4bb772bd3a29"
Włącznik Innowacji Społecznych [2019-2023]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content