Wstecz Dotyk Muzyki
Kategorie
O innowacji
Brak materiałów edukacyjnych umożliwiających edukację muzyczną osób z niepełnosprawnością wzroku;
brak odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej do pracy z osobami niewidomymi w ramach edukacji muzycznej;
potrzeba zwiększenia świadomości w zakresie percepcji osób z niepełnosprawnością wzroku i adekwatnej odpowiedzi na ich potrzeby;
utrudniony dostęp do brajlowskich zbiorów nutowych oraz ich czasochłonne przygotowanie. Brajlowski zapis nutowy jest skomplikowany i nie jest tożsamy z notacją, którą posługują się muzycy widzący, co wzmaga wykluczenie ze środowiska osób niewidomych zainteresowanych muzyką.
W ramach innowacji przygotowane zostały różne formy wydruku nut na różnych materiałach. Zapisy te zostały sprawdzone i przetestowane zarówno przez osoby niewidome znające zapis brajlowski, jak i takie, które z tego zapisu w ogóle nie korzystają. W ramach innowacji opracowany został podręcznik ,,Dotyk muzyki”, w którym zawarto m.in. ćwiczenia przygotowujące osobę, która zdecydowała się na prowadzenie zajęć, do korzystania z innowacji i oswojenie z sposobem percepcji osób niewidomych.
Osoby niewidome w każdym wieku, z zainteresowaniami muzycznymi, chcące korzystać z zapisu nutowego;
zarówno amatorzy, jak i osoby zawodowo związane z muzyką.
Nauczyciele pracujący w szkołach muzycznych, akademiach muzycznych, placówkach edukacyjnych czy kulturalnych;
ośrodki szkolne dla dzieci niewidomych;
organizacje pozarządowe i centra kultury działające na rzecz osób z dysfunkcją wzroku.
Wrocław
Podręcznik;
zestawy ćwiczeniowe;
instrukcja i warsztat pracy;
repozytorium plików.
Wszyscy uczestnicy testowania (20 spotkań warsztatowych z wykorzystaniem nut) potrafili samodzielnie odczytać głosowo zapis nutowy 3D;
powstały zaplanowane produkty, tj. podręcznik, konspekty zajęć oraz pliki do druku nut w technologii 3D;
osoby niewidome zyskały szansę rozwoju swoich pasji muzycznych.
Innowacja ma wysoką wartość merytoryczną - umożliwia osobom niewidomym naukę zapisu nutowego, którym posługują się widzący muzycy. W rozwiązaniu i w trakcie jego testowania zwracano szczególną uwagę na kwestię dostępności narzędzia, jak i sposobu organizacji zajęć. W trakcie pracy nad rozwiązaniem zauważano dodatkowe potrzeby uczestników, np. organizacja zajęć z wykorzystaniem elementów ruchu. Wystąpiły także bariery mentalne wśród uczestników, np. lęk przed zmianą funkcjonującej notacji brajlowskiej, który może być skutkiem wykluczenia osób niewidomych ze środowiska muzycznego. W związku z tym wprowadzanie inkluzywnych narzędzi, takich jak nuty 3D, okazało się szczególnie pożądane.
Jak wdrożyć innowację?
Osoba z doświadczeniem pedagogicznym, posiadająca umiejętności płynnego i sprawnego czytania głosem czarnodrukowego zapisu muzycznego;
osoby z grupy docelowej.
Dostępna sala, dobrze skomunikowana;
wydruk zestawu nut w technologii 3D dla każdego z uczestników;
opcjonalnie instrumenty.