Wstecz Dzięki nam nie jesteś sam
Kategorie
O innowacji
Innowacja odpowiada na problem ograniczonego wymiaru godzin opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, nie uwzględniającego potrzeby ich całodobowego wsparcia, którego instytucje pomocowe nie są w stanie zapewnić.
Podstawą innowacji jest uruchomienie całodobowego Centrum Wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, które są pozbawione pomocy ze strony rodziny i osób trzecich w satysfakcjonującym zakresie. W jego ramach zostały wdrożone następujące usługi:
Całodobowy dyżur opiekuńczy – zapewnia kontakt z Centrum Wsparcia w trybie interwencyjnym.
Teleopieka – możliwość całodobowego wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa. Podopieczni Centrum są wyposażeni w telefon z funkcją SOS. W razie potrzeby osoba niesamodzielna wysyła sygnał poprzez wciśnięcie przycisku umieszczonego w opasce na nadgarstku. Sygnał odbierany jest w Centrum Alarmowym, gdzie specjalista po ocenie sytuacji podejmie działanie – wyśle pogotowie ratunkowe lub zorganizuje interwencję opiekuńczą.
Telefoniczny kontakt z podopiecznymi „Halo, jak się czujesz?” – polega na przeprowadzaniu rozmów telefonicznych przez specjalistów, którzy pytają o samopoczucie, przypominają o ważnych wizytach u lekarza lub konieczności wzięcia tabletek. Przeprowadzanie wywiadów jest niezbędne i służy jak najlepszemu dopasowaniu usługi do podopiecznych. Dodatkowym celem jest uzyskanie szczegółowych informacji, np. o stanie zdrowia, zażywanych lekach, kontakcie do bliskich oraz sąsiadów.
Osoby z niepełnosprawnościami;
osoby wymagające wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Organizacje publiczne i prywatne wspierające osoby zależne.
Regulamin uczestnictwa w projekcie;
ankieta dla podopiecznego przed udziałem w testowaniu innowacji (wzór);
ankieta dla podopiecznego po zakończeniu udziału w testowaniu innowacji (wzór);
deklaracja uczestnictwa w projekcie (wzór);
karta informacyjna podopiecznego (wzór);
oświadczenie dotyczące danych osobowych (wzór);
rejestr zgłoszeń centrum wsparcia (wzór);
algorytm postępowania Centrum Alarmowego po alarmie podopiecznego;
wzór umowy ze specjalistami ds. wsparcia;
protokół zdawczo-odbiorczy telefonu do teleopieki (wzór);
protokół instalacji telefonów (wzór);
umowa opiekunów środowiskowych (wzór);
standard usług zdalnego wsparcia osób niepełnosprawnych;
raport z wykonywanych usług;
rejestr zgłoszeń Centrum Wsparcia (wzór);
raport z wykonywanych usług;
rejestr rozmów „Halo, jak się czujesz?” (wzór);
protokoły opieki technicznej nad sprzętem (teleopieka) (wzór);
model świadczenia usług w formie zdalnego wsparcia osób niepełnosprawnych;
ankiety w trakcie testowania innowacji (wzór).
Jak wdrożyć innowację?
Asystenci osób z niepełnosprawnościami i specjaliści Centrum Wsparcia, odpowiedzialni za całodobową opiekę nad osobami zależnymi.
Wyposażenie stanowiska pracy Centrum Wsparcia – meble biurowe, komputer, telefon; opaski/telefony SOS dla podopiecznych; zapewnienie środka transportu dla asystenta w trakcie interwencji.
Kto za tym stoi?
Beata Charkiewicz:
E-mail: beata.charkiewicz@gss.org.pl.