Wstecz Interdyscyplinarny staż
Kategorie
O innowacji
Dysfunkcje w rodzinie stanowią powszechny problem, a jeśli występuje ich kilka na raz, konieczna jest kompleksowa pomoc ze strony specjalistów. Jako zjawisko złożone i wielowymiarowe, stanowią one wyzwanie zarówno dla społeczeństwa, jak i polityki społecznej państwa. Dotyczy to w szczególności polityki edukacyjnej na rzecz rozwiązywania tych złożonych problemów. Kluczowym problemem jest niedostateczny zakres praktyk studenckich w zawodach związanych z rozwiązywaniem problemów rodziny i dziecka, nie tylko w sensie czasowym czy merytorycznym, ale przede wszystkim z racji lokalizowania praktyki w jednej instytucji, która nie oddaje całego spektrum problemów i wyzwań przyszłej pracy zawodowej. W szczególności dotyczy to doświadczenia odmiennych perspektyw rozumienia i rozwiązywania problemu w różnych instytucjach działających w systemie pomocy.
Celem interdyscyplinarnego stażu jest zapoznanie studenta ze specyfiką zawodu. Program praktyk w kilku instytucjach umożliwia zrozumienie i doświadczenie odmiennej specyfiki pomocy w instytucjach publicznych, niepublicznych oraz w organizacjach pozarządowych. Program umożliwia uchwycenie komplementarności lub rozbieżności perspektyw różnych instytucji w systemie usług społecznych, a przyszłym adeptom zawodu pozwala zrozumieć i ćwiczyć w praktyce zdobyte umiejętności zawodowe. Takie doświadczenie jest pożądane przy zatrudnianiu w instytucjach koordynujących i oferujących pieczę zastępczą oraz specjalistyczną pomoc dla dzieci i ich rodzin. Wartością dodaną modelu jest kreowanie w ramach interdyscyplinarnego stażu platformy współpracy pomiędzy tymi instytucjami.
Studenci oraz absolwenci uczelni.
Uczelnie;
biura kariery;
doradcy zawodowi.
Model stażu, na który składa się m.in. program innowacyjnego, interdyscyplinarnego stażu (kluczowy element), szczegółowe zadania stażu, wykaz umiejętności i wiedzy do zdobycia w trakcie stażu oraz wnioski końcowe.
Przetestowane rozwiązanie pokazało, że założone korzyści dla odbiorców oraz użytkowników zostały osiągnięte. Odbiorcy zdobyli kompetencje i umiejętności niezbędne do efektywnego planowania pomocy dla dziecka i jego rodziny, przygotowując się tym samym do roli koordynatorów pomocy dziecku. Ponadto zwiększyła się ich atrakcyjność jako oferenta przy ubieganiu się o specjalistyczne zatrudnienie – jedna ze stażystek, która brała udział w projekcie, od razu po jego zakończeniu została zatrudniona przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Olsztynie.
Jak wdrożyć innowację?
Instytucje specjalizujące się w pomocy dysfunkcyjnym rodzinom;
koordynator praktyk;
psycholog.
Koszty związane są przede wszystkim z organizacją specjalnego warsztatu wprowadzającego do interdyscyplinarnego programu praktyki. Koszty takiego warsztatu szacowane są na około 2 500 zł, przy czym mogą być znacznie obniżone przy korzystaniu z zasobów lokalowych akademickich biur karier – wtedy ograniczają się do wynagrodzenia trenera lub przedstawicieli instytucji zaangażowanych w projekt. Dodatkowym kosztem, w stosunku do typowego stażu, jest zatrudnienie kilku opiekunów praktyki. Wysokość finansowania projektu zależy od liczby instytucji uwzględnionych w programie oraz ich charakteru: publicznego, komercyjnego lub pozarządowego.