Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Luka kompetencyjna

Badanie rozbieżności pomiędzy programem nauczania a potrzebnymi kompetencjami w realnym środowisku pracy w trakcie odbywania staży/praktyk studenckich.
Zdjęcie Luka kompetencyjna

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Małopolski Instytut Gospodarczy
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Rzeszów
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
Kontakt w sprawie innowacji

Małopolski Instytut Gospodarczy:

Telefon: 601 864 771;

E-mail: biuro@mig.org.pl;

Adres korespondencyjny: al. Józefa Piłsudskiego 40/11, 35-001 Rzeszów.

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Teoretyczny model kształcenia wyższego powoduje, iż w toku nauki studenci zdobywają przede wszystkim kompetencje zdawania testów i egzaminów. Absolwenci uczelni nie posiadają praktycznych kompetencji do pracy poza doświadczeniami zdobywanymi w trakcie wakacyjnych praktyk czy pracy sezonowej. Nie mają umiejętności zastosowania w rzeczywistości produkcyjnej, usługowej czy organizacyjnej wiedzy teoretycznej ze studiów. Odznaczają się niskim poziomem umiejętności uniwersalnych, związanych z pracą w zespole lub zarządzaniem czasem i pracą, oraz praktycznej wiedzy z procesów korporacyjnych, administracyjnych i technologicznych, specyficznych dla danego zawodu, firmy lub zakładu produkcyjnego. Luka kompetencyjna to rozbieżność pomiędzy wymaganiami danego stanowiska pracy a kompetencjami posiadanymi przez absolwenta, czyli przyszłego pracownika.

Jak działa innowacja?

Luka kompetencyjna to metoda oraz internetowe narzędzie badania potrzeb edukacyjnych studentów w procesie organizacji praktyk studenckich. Organizacja praktyki studenckiej zaczyna się od warsztatów kompetencyjnych, na których opracowywany jest model kompetencyjny wybranego stanowiska pracy. Są one realizowane z udziałem studentów, pracowników przedsiębiorstw oraz ekspertów ds. kompetencji. Efektem warsztatu jest profil stanowiska, na którym realizowana będzie praktyka w oparciu o zestaw kompetencyjny, porównany z efektami kształcenia na kierunku studiów. Fakultatywnym etapem modelu są warsztaty stażowe z pracodawcami, na których weryfikowany jest wstępny profil kompetencyjny stanowiska pracy. Ten obszar modelu służy wypracowaniu profili dla nowych stanowisk, jednak użytkownik innowacji może skorzystać z gotowych opracowań dla 6 różnych stanowisk powiązanych z 3 kierunkami studiów.

Komu służy innowacja?

Studenci oraz absolwenci uczelni.

Kto może wdrażać innowację?
  • Przedsiębiorstwa działające w obszarze innowacji technologicznych i procesowych;

  • instytucje publiczne, w tym urzędy i administracja publiczna;

  • beneficjenci projektów inwestycyjnych związanych z wdrożeniem nowej technologii;

  • firmy oraz instytucje prowadzące działalność badawczo-rozwojową (B+R), zgłaszające pomysły w zakresie nowych form organizacji staży zawodowych dla zdolnych studentów oraz współpracy z absolwentami uczelni w zakresie komercjalizacji wiedzy akademickiej;

  • pracodawcy zainteresowani zatrudnieniem absolwentów uczelni;

  • pracownicy HR;

  • trenerzy zawodu;

  • praktycy w zawodzie zgłaszający autorskie rozwiązania w zakresie lepszej nauki zawodu, w tym w zakresie przedsiębiorczości.

Miejsce testowania innowacji
Rzeszów
Produkty powstałe w wyniku testowania

Model badania potrzeb edukacyjnych studentów w procesie organizacji praktyk studenckich wraz z rekomendacjami wdrożeniowymi, w tym model kompetencji obejmujący 6 stanowisk pracy, formularze kompetencji stażowych, model kompetentnego stażu dla studentów 3 kierunków studiów, przewodnik kompetentnego stażysty.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Rozwiązanie zostało pozytywnie ocenione zarówno w procedurze ewaluacji wewnętrznej z uczestnikami testu oraz jego organizatorem, jak i w drodze ewaluacji zewnętrznej z udziałem potencjalnych użytkowników rozwiązania oraz odbiorców innowacji. Model zwiększa satysfakcję studentów uczestniczących w praktykach zorientowanych na lukę kompetencyjną oraz zaangażowanie edukacyjne pracodawców. Zastosowanie modelu umożliwia tworzenie programu praktyki w wymiarze zgodności z efektami kształcenia na uczelni oraz z wybranymi zagadnieniami pracy naukowej czy dyplomowej.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?

Osoby organizujące i moderujące praktyki studenckie (władze uczelni, pracodawcy, przedstawiciele firm).

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Internetowe narzędzie badania rozbieżności kompetencyjnych między obowiązkami na stanowisku pracy a zdobytym wykształceniem teoretycznym;

  • model kompetencji, który jest podstawą odbywania praktyki studenckiej;

  • kluczowym narzędziem modelu jest formularz kompetencji stażysty oraz program kompetentnego stażu wsparty podręcznikiem Kompetentnego Stażysty.

Koszty diagnozowania luki kompetencyjnej szacowane są na około 2 000 zł na jedno stanowisko pracy. Jest to koszt warsztatów z pracodawcami na wybranych stanowiskach oraz ze studentami kierunków studiów powiązanych z tymi stanowiskami, a także koszt opracowania analitycznego efektów kształcenia na tych kierunkach.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content