Wstecz Luka kompetencyjna
Kategorie
O innowacji
Teoretyczny model kształcenia wyższego powoduje, iż w toku nauki studenci zdobywają przede wszystkim kompetencje zdawania testów i egzaminów. Absolwenci uczelni nie posiadają praktycznych kompetencji do pracy poza doświadczeniami zdobywanymi w trakcie wakacyjnych praktyk czy pracy sezonowej. Nie mają umiejętności zastosowania w rzeczywistości produkcyjnej, usługowej czy organizacyjnej wiedzy teoretycznej ze studiów. Odznaczają się niskim poziomem umiejętności uniwersalnych, związanych z pracą w zespole lub zarządzaniem czasem i pracą, oraz praktycznej wiedzy z procesów korporacyjnych, administracyjnych i technologicznych, specyficznych dla danego zawodu, firmy lub zakładu produkcyjnego. Luka kompetencyjna to rozbieżność pomiędzy wymaganiami danego stanowiska pracy a kompetencjami posiadanymi przez absolwenta, czyli przyszłego pracownika.
Luka kompetencyjna to metoda oraz internetowe narzędzie badania potrzeb edukacyjnych studentów w procesie organizacji praktyk studenckich. Organizacja praktyki studenckiej zaczyna się od warsztatów kompetencyjnych, na których opracowywany jest model kompetencyjny wybranego stanowiska pracy. Są one realizowane z udziałem studentów, pracowników przedsiębiorstw oraz ekspertów ds. kompetencji. Efektem warsztatu jest profil stanowiska, na którym realizowana będzie praktyka w oparciu o zestaw kompetencyjny, porównany z efektami kształcenia na kierunku studiów. Fakultatywnym etapem modelu są warsztaty stażowe z pracodawcami, na których weryfikowany jest wstępny profil kompetencyjny stanowiska pracy. Ten obszar modelu służy wypracowaniu profili dla nowych stanowisk, jednak użytkownik innowacji może skorzystać z gotowych opracowań dla 6 różnych stanowisk powiązanych z 3 kierunkami studiów.
Studenci oraz absolwenci uczelni.
Przedsiębiorstwa działające w obszarze innowacji technologicznych i procesowych;
instytucje publiczne, w tym urzędy i administracja publiczna;
beneficjenci projektów inwestycyjnych związanych z wdrożeniem nowej technologii;
firmy oraz instytucje prowadzące działalność badawczo-rozwojową (B+R), zgłaszające pomysły w zakresie nowych form organizacji staży zawodowych dla zdolnych studentów oraz współpracy z absolwentami uczelni w zakresie komercjalizacji wiedzy akademickiej;
pracodawcy zainteresowani zatrudnieniem absolwentów uczelni;
pracownicy HR;
trenerzy zawodu;
praktycy w zawodzie zgłaszający autorskie rozwiązania w zakresie lepszej nauki zawodu, w tym w zakresie przedsiębiorczości.
Model badania potrzeb edukacyjnych studentów w procesie organizacji praktyk studenckich wraz z rekomendacjami wdrożeniowymi, w tym model kompetencji obejmujący 6 stanowisk pracy, formularze kompetencji stażowych, model kompetentnego stażu dla studentów 3 kierunków studiów, przewodnik kompetentnego stażysty.
Rozwiązanie zostało pozytywnie ocenione zarówno w procedurze ewaluacji wewnętrznej z uczestnikami testu oraz jego organizatorem, jak i w drodze ewaluacji zewnętrznej z udziałem potencjalnych użytkowników rozwiązania oraz odbiorców innowacji. Model zwiększa satysfakcję studentów uczestniczących w praktykach zorientowanych na lukę kompetencyjną oraz zaangażowanie edukacyjne pracodawców. Zastosowanie modelu umożliwia tworzenie programu praktyki w wymiarze zgodności z efektami kształcenia na uczelni oraz z wybranymi zagadnieniami pracy naukowej czy dyplomowej.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby organizujące i moderujące praktyki studenckie (władze uczelni, pracodawcy, przedstawiciele firm).
Internetowe narzędzie badania rozbieżności kompetencyjnych między obowiązkami na stanowisku pracy a zdobytym wykształceniem teoretycznym;
model kompetencji, który jest podstawą odbywania praktyki studenckiej;
kluczowym narzędziem modelu jest formularz kompetencji stażysty oraz program kompetentnego stażu wsparty podręcznikiem Kompetentnego Stażysty.
Koszty diagnozowania luki kompetencyjnej szacowane są na około 2 000 zł na jedno stanowisko pracy. Jest to koszt warsztatów z pracodawcami na wybranych stanowiskach oraz ze studentami kierunków studiów powiązanych z tymi stanowiskami, a także koszt opracowania analitycznego efektów kształcenia na tych kierunkach.
Kto za tym stoi?
Małopolski Instytut Gospodarczy:
Telefon: 601 864 771
E-mail: biuro@mig.org.pl
Adres korespondencyjny: al. Józefa Piłsudskiego 40/11, 35-001 Rzeszów