Wstecz My też jesteśmy rodzicami!
Kategorie
O innowacji
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które są rodzicami, bardzo często borykają się z trudnościami wychowawczymi. Zdarza się, że pochodzą ze środowisk z rozmaitymi problemami społecznymi – wtedy często brak im pozytywnych wzorców budowania zdrowych relacji rodzinnych. Bywają też wyręczani lub zastępowani w opiece nad dzieckiem. Często mają niskie poczucie własnej wartości, związane z przekonaniem, że nie sprawdzają się wystarczająco dobrze w roli rodzica. Ze względu na obniżone zdolności poznawcze, osoby te mają trudności ze zrozumieniem treści w postaci nieuproszczonej. Nie uczestniczą przez to w zajęciach, szkoleniach czy warsztatach rozwijających kompetencje rodzicielskie, nie korzystają z dostępnych na rynku publikacji w tym temacie.
“My też jesteśmy rodzicami!” to program wsparcia dla rodzin, w których rodzicami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną (OzNI). Są to spotkania skierowane do dwóch grup odbiorców, z których jedną są osoby z niepełnosprawnością intelektualną, a drugą – osoby je wspierające. W programie znajdują się osobne opisy scenariuszy zajęć dla każdej z grup. Zajęcia te odbywają się niezależnie od siebie i są prowadzone przez odpowiednich specjalistów. Grupy wsparcia, które powstają w ramach programu, tworzą przestrzeń do relacjonowania własnych doświadczeń związanych z różnymi problemami, słuchania i akceptacji doświadczeń innych, a także empatycznego zrozumienia i nawiązania kontaktów z osobami, które zmagają się z podobnymi trudnościami. Program zawiera treści z zakresu nurtu rodzicielstwa bliskości, komunikacji bez przemocy oraz samoregulacji. Celem całego procesu jest zwiększenie u rodziców uważności na dzieci, baczna ich obserwacja i korzystanie z metod wspierania ich w trudnych sytuacjach. Kluczowy jest element samoregulacji – jeśli rodzice zdobędą tę umiejętność, będą mogli nauczyć jej także dzieci. Dzieci uczą się głównie poprzez naśladownictwo, zatem im lepiej dorosły radzi sobie z emocjami, tym łatwiej będzie im opanować tę umiejętność.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które są rodzicami dzieci do lat 9;
osoby wspierające rodziców z niepełnosprawnością intelektualną.
Instytucje z doświadczeniem we wspieraniu dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Publikacja “Program wspierania rodziców z niepełnosprawnością intelektualną”, która zawiera:
konspekty zajęć;
formularze rekrutacyjne.
Uczestnicy mieli okazję poznać inne osoby z niepełnosprawnością intelektualną będące rodzicami – dzięki temu zobaczyli, że zmagają się one z podobnymi problemami, mogli wymienić się doświadczeniami i radami. Zaczęli też lepiej zauważać emocje swoje i swoich dzieci i próbowali je nazywać. Dostrzegli potrzebę zwiększenia samodzielności dzieci (na przykład samodzielne zasypianie, ubieranie się, mycie, częściej zachęcają je do sprzątania). Zwiększyli swoją uważność i stali się bardziej wyrozumiali.
Jak wdrożyć innowację?
Prowadzący zajęcia dla rodziców z niepełnosprawnością intelektualną, którzy:
ukończyli kurs „Szkoły dla rodziców” oraz kurs realizatorów „Szkoły dla rodziców i wychowawców” lub mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu innego programu w całości dotyczący idei rodzicielstwa bliskości;
mają uprawnienia terapeuty/pedagoga/pedagoga specjalnego/psychologa;
mają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Prowadzący zajęcia dla osób wspierających rodziców z niepełnosprawnością intelektualną, którzy:
mają uprawnienia pedagoga/terapeuty/psychologa;
mają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
ukończyli kurs „Szkoły dla rodziców” lub inny kurs w całości dotyczący rodzicielstwa bliskości.
Osoba rekrutująca uczestników;
Opiekunka dziecięca, która:
zna tematykę rodzicielstwa bliskości;
ma co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy jako opiekunka dziecięca.
Wdrożenie innowacji to koszt około 20 tys. zł. Na tę kwotę składają się m.in.: wynagrodzenie osób prowadzących rekrutację uczestników, wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia warsztatowe i indywidualne, wynagrodzenie osoby sprawującej opiekę nad dziećmi podczas warsztatów, koszt wynajmu sal warsztatowych, koszt materiałów do zajęć.