Wstecz My też jesteśmy rodzicami!

Warsztaty podnoszące umiejętności rodzicielskie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, które są rodzicami dzieci w wieku do lat 9.
Zdjęcie My też jesteśmy rodzicami!

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Usługa
Problem, na który odpowiada innowacja

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które są rodzicami, bardzo często borykają się z trudnościami wychowawczymi. Zdarza się, że pochodzą ze środowisk z rozmaitymi problemami społecznymi – wtedy często brak im pozytywnych wzorców budowania zdrowych relacji rodzinnych. Bywają też wyręczani lub zastępowani w opiece nad dzieckiem. Często mają niskie poczucie własnej wartości, związane z przekonaniem, że nie sprawdzają się wystarczająco dobrze w roli rodzica. Ze względu na obniżone zdolności poznawcze, osoby te mają trudności ze zrozumieniem treści w postaci nieuproszczonej. Nie uczestniczą przez to w zajęciach, szkoleniach czy warsztatach rozwijających kompetencje rodzicielskie, nie korzystają z dostępnych na rynku publikacji w tym temacie.

Jak działa innowacja?

“My też jesteśmy rodzicami!” to program wsparcia dla rodzin, w których rodzicami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną (OzNI). Są to spotkania skierowane do dwóch grup odbiorców, z których jedną są osoby z niepełnosprawnością intelektualną, a drugą – osoby je wspierające. W programie znajdują się osobne opisy scenariuszy zajęć dla każdej z grup. Zajęcia te odbywają się niezależnie od siebie i są prowadzone przez odpowiednich specjalistów. Grupy wsparcia, które powstają w ramach programu, tworzą przestrzeń do relacjonowania własnych doświadczeń związanych z różnymi problemami, słuchania i akceptacji doświadczeń innych, a także empatycznego zrozumienia i nawiązania kontaktów z osobami, które zmagają się z podobnymi trudnościami. Program zawiera treści z zakresu nurtu rodzicielstwa bliskości, komunikacji bez przemocy oraz samoregulacji. Celem całego procesu jest zwiększenie u rodziców uważności na dzieci, baczna ich obserwacja i korzystanie z metod wspierania ich w trudnych sytuacjach. Kluczowy jest element samoregulacji – jeśli rodzice zdobędą tę umiejętność, będą mogli nauczyć jej także dzieci. Dzieci uczą się głównie poprzez naśladownictwo, zatem im lepiej dorosły radzi sobie z emocjami, tym łatwiej będzie im opanować tę umiejętność.

Komu służy innowacja?
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które są rodzicami dzieci do lat 9;

  • osoby wspierające rodziców z niepełnosprawnością intelektualną.

Kto może wdrażać innowację?

Instytucje z doświadczeniem we wspieraniu dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Produkty powstałe w wyniku testowania

Publikacja “Program wspierania rodziców z niepełnosprawnością intelektualną”, która zawiera:

  • konspekty zajęć;

  • formularze rekrutacyjne.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Uczestnicy mieli okazję poznać inne osoby z niepełnosprawnością intelektualną będące rodzicami – dzięki temu zobaczyli, że zmagają się one z podobnymi problemami, mogli wymienić się doświadczeniami i radami. Zaczęli też lepiej zauważać emocje swoje i swoich dzieci i próbowali je nazywać. Dostrzegli potrzebę zwiększenia samodzielności dzieci (na przykład samodzielne zasypianie, ubieranie się, mycie, częściej zachęcają je do sprzątania). Zwiększyli swoją uważność i stali się bardziej wyrozumiali.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?

Prowadzący zajęcia dla rodziców z niepełnosprawnością intelektualną, którzy:

  • ukończyli kurs „Szkoły dla rodziców” oraz kurs realizatorów „Szkoły dla rodziców i wychowawców” lub mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu innego programu w całości dotyczący idei rodzicielstwa bliskości;

  • mają uprawnienia terapeuty/pedagoga/pedagoga specjalnego/psychologa;

  • mają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

    Prowadzący zajęcia dla osób wspierających rodziców z niepełnosprawnością intelektualną, którzy:

  • mają uprawnienia pedagoga/terapeuty/psychologa;

  • mają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

  • ukończyli kurs „Szkoły dla rodziców” lub inny kurs w całości dotyczący rodzicielstwa bliskości.

    Osoba rekrutująca uczestników;

    Opiekunka dziecięca, która:

  • zna tematykę rodzicielstwa bliskości;

  • ma co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy jako opiekunka dziecięca.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Wdrożenie innowacji to koszt około 20 tys. zł. Na tę kwotę składają się m.in.: wynagrodzenie osób prowadzących rekrutację uczestników, wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia warsztatowe i indywidualne, wynagrodzenie osoby sprawującej opiekę nad dziećmi podczas warsztatów, koszt wynajmu sal warsztatowych, koszt materiałów do zajęć.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Fundacja na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Arkadia”
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Toruń
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]
Kontakt w sprawie innowacji

Marta Młynarczyk:

Telefon: 792 245 234;

E-mail: marta.mlynarczyk@arkadia.torun.pl.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content