Wstecz Wrota Pamięci
Gra terapeutyczno-edukacyjna dla osób z chorobami otępiennymi i ich rodzin/opiekunów.
Kategorie
Kto za tym stoi?
Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Madan Anna Madhloom
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Poznań
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491"
string(36) "4e91015a-82b2-4043-b961-24db73c02025"
Inkubator Wielkich Jutra [2019-2023]
Kontakt w sprawie innowacji
Anna Madhloom:
E-mail: madan@home.pl.
Joanna Szczuka:
E-mail: joanna.szczuka@o2.pl.
Marzena Wójcicka:
E-mail: wojcickam@gmail.com.
Beata Wydrzyńska:
E-mail: beataw@post.pl.
O innowacji
Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja
W Polsce brakuje systemowego wsparcia osób cierpiących na choroby otępienne oraz ich opiekunów i najbliższych. Rodziny we własnym zakresie muszą organizować im czas (w tym czas wolny). Istniejące materiały edukacyjne wspierające rodziny w aktywizowaniu chorych mają zwykle postać zeszytów i często są kojarzone przez osoby chore z przymusem.
Jak działa innowacja?
Celem gry “Wrota Pamięci” jest aktywizowanie osoby cierpiącej na chorobę otępienną oraz wzmocnienie jej więzi z rodziną (poprzez poprawę komunikacji, przywołanie wspomnień chorego i poznanie jego możliwości przez najbliższych). Gra pozwala wspólnie spędzać wolny czas i poprawiać komunikację w rodzinie. Wspiera tworzenie atmosfery bezpieczeństwa oraz zaufania pomiędzy opiekunami i osobami chorymi. Może być narzędziem spowalniającym procesy chorobowe oraz wspomagającym proces diagnostyczny. Pełni też rolę terapeutyczną – pobudza funkcje poznawcze osób chorych, np. funkcje językowe, myślenie abstrakcyjne, wiedzę ogólną, pamięć, orientację przestrzenną, koncentrację.
Komu służy innowacja?
Osoby z chorobami otępiennymi;
rodziny osób z chorobami otępiennymi;
opiekunowie osób z chorobami otępiennymi.
Kto może wdrażać innowację?
Rodziny osób z chorobami otępiennymi;
opiekunowie osób z chorobami otępiennymi;
przedszkola;
biblioteki i czytelnie;
ośrodki pomocowe;
poradnie i świetlice terapeutyczne;
gabinety lekarskie.
Produkty powstałe w wyniku testowania
Gra planszowa “Wrota Pamięci”.
Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania
Osoby cierpiące na choroby otępienne, które testowały innowację “Wrota Pamięci”, jako jej plusy wskazały fakt, że były razem, a atmosfera podczas gry była przyjazna, pozbawiona kłótni, nie zabrakło rozmów. Opiekunowie testujący grę zwrócili uwagę na to, że rozwija ona chorego, zmusza jego mózg do pracy, pomaga ćwiczyć i sprawdzać pamięć i czas reakcji chorego, a jednocześnie dostarcza rozrywki.
Gra wzmacnia motywację do ćwiczenia pamięci przez osoby chore, ich cechy społeczne, zwiększa ich wytrwałość walce z chorobą, poczucie bezpieczeństwa, pozytywny nastrój oraz elastyczność w myśleniu.
Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak
Jak wdrożyć innowację?
Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
Gracze: opiekunowie i/lub rodzina osoby cierpiącej na chorobę otępienną.
Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
Gra planszowa “Wrota Pamięci”.
Pliki do pobrania
Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.