Wstecz Wrota Pamięci
Gra terapeutyczno-edukacyjna dla osób z chorobami otępiennymi i ich rodzin/opiekunów.
Kategorie
O innowacji
Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja
W Polsce brakuje systemowego wsparcia osób cierpiących na choroby otępienne oraz ich opiekunów i najbliższych. Rodziny we własnym zakresie muszą organizować im czas (w tym czas wolny). Istniejące materiały edukacyjne wspierające rodziny w aktywizowaniu chorych mają zwykle postać zeszytów i często są kojarzone przez osoby chore z przymusem.
Jak działa innowacja?
Celem gry “Wrota Pamięci” jest aktywizowanie osoby cierpiącej na chorobę otępienną oraz wzmocnienie jej więzi z rodziną (poprzez poprawę komunikacji, przywołanie wspomnień chorego i poznanie jego możliwości przez najbliższych). Gra pozwala wspólnie spędzać wolny czas i poprawiać komunikację w rodzinie. Wspiera tworzenie atmosfery bezpieczeństwa oraz zaufania pomiędzy opiekunami i osobami chorymi. Może być narzędziem spowalniającym procesy chorobowe oraz wspomagającym proces diagnostyczny. Pełni też rolę terapeutyczną – pobudza funkcje poznawcze osób chorych, np. funkcje językowe, myślenie abstrakcyjne, wiedzę ogólną, pamięć, orientację przestrzenną, koncentrację.
Komu służy innowacja?
Osoby z chorobami otępiennymi;
rodziny osób z chorobami otępiennymi;
opiekunowie osób z chorobami otępiennymi.
Kto może wdrażać innowację?
Rodziny osób z chorobami otępiennymi;
opiekunowie osób z chorobami otępiennymi;
przedszkola;
biblioteki i czytelnie;
ośrodki pomocowe;
poradnie i świetlice terapeutyczne;
gabinety lekarskie.
Produkty powstałe w wyniku testowania
Gra planszowa “Wrota Pamięci”.
Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania
Osoby cierpiące na choroby otępienne, które testowały innowację “Wrota Pamięci”, jako jej plusy wskazały fakt, że były razem, a atmosfera podczas gry była przyjazna, pozbawiona kłótni, nie zabrakło rozmów. Opiekunowie testujący grę zwrócili uwagę na to, że rozwija ona chorego, zmusza jego mózg do pracy, pomaga ćwiczyć i sprawdzać pamięć i czas reakcji chorego, a jednocześnie dostarcza rozrywki.
Gra wzmacnia motywację do ćwiczenia pamięci przez osoby chore, ich cechy społeczne, zwiększa ich wytrwałość walce z chorobą, poczucie bezpieczeństwa, pozytywny nastrój oraz elastyczność w myśleniu.
Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak
Jak wdrożyć innowację?
Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
Gracze: opiekunowie i/lub rodzina osoby cierpiącej na chorobę otępienną.
Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
Gra planszowa “Wrota Pamięci”.
Kto za tym stoi?
Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Madan Anna Madhloom
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Poznań
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491"
string(36) "4e91015a-82b2-4043-b961-24db73c02025"
Inkubator Wielkich Jutra [2019-2023]
Kontakt w sprawie innowacji
Anna Madhloom:
E-mail: madan@home.pl.
Joanna Szczuka:
E-mail: joanna.szczuka@o2.pl.
Marzena Wójcicka:
E-mail: wojcickam@gmail.com.
Beata Wydrzyńska:
E-mail: beataw@post.pl.
Pliki do pobrania
Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.