Wstecz Organizator kompleksowej opieki w miejscu zamieszkania
Kategorie
O innowacji
Brak rozwiązań w organizacji pomocy dla ciężko chorego pacjenta, który opuszczając szpital, trafia pod opiekę nieprzygotowanej do pełnienia nowej roli rodziny. Rodzinom tym brakuje instytucjonalnego wsparcia, które mogłoby zapewnić dobre warunki dochodzenia do zdrowia.
Program pracy z osobami starszymi, obciążonymi wieloma dolegliwościami, a także osobami, których stan zdrowia i funkcjonowania gwałtownie się pogorszył. Kluczowe elementy innowacji to:
kontakt telefoniczny z osobą zainteresowaną – pacjentem, rodziną/opiekunem pacjenta, pracownikiem socjalnym/pielęgniarką społeczną szpitala i ustalenie terminu pierwszej wizyty w ciągu 24h od hospitalizacji oraz wstępne określenie stanu pacjenta i planu pomocy;
wizyta pielęgniarki w domu osoby chorej w przeciągu 24h od wypisu ze szpitala – rozpoznanie stanu pacjenta, diagnoza potrzeb osoby chorej i jej opiekunów, poinformowanie o możliwych formach pomocy oraz przekazanie wskazówek rodzinie pacjenta.
przeprowadzenie dwóch wizyt i udokumentowanie działań – sprawdzenie wstępnej diagnozy oraz ocena, czy zalecenia są wykonalne i czy nie wymagają zmian, a także czy rodzinie potrzebne jest dodatkowe wsparcie, którego potrzeba nie ujawniła się lub nie została zauważona podczas wcześniejszego wywiadu.
P
odczas wizyt pielęgniarka udziela opiekunom wielu praktycznych informacji. Uczy, jak prawidłowo sprawować opiekę nad chorym – jak go karmić, myć, zmienić pieluchomajtki, bieliznę i inne – w zależności od schorzeń i stopnia samodzielności pacjenta. Pokazuje możliwości pozyskania sprzętu wspierającego pielęgnację i dostosowanie przestrzeni do potrzeb chorego. Udziela szczegółowych informacji na temat schorzenia, oczekiwanego rozwoju sytuacji oraz podpowiada, jak zorganizować na nowo życie współmieszkańców i opiekunów.
Osoby po chorobie, wracające ze szpitala, które utraciły samodzielność i wymagają wsparcia opiekunów;
osoby, które mieszkają z pacjentem i stają się jego naturalnym opiekunem.
Podmioty organizujące pracę pielęgniarek;
jednostki organizacyjne samorządu.
Model innowacji;
narzędzia dla pielęgniarek – kwestionariusz indywidualnego wywiadu pogłębionego, karta wsparcia pacjenta, karta wizyt weryfikująco-wspierających;
narzędzia dla pacjenta – instruktaże w formie broszur;
narzędzia dla organizatora – konspekt szkolenia dla pielęgniarek.
Powstał model innowacji, dzięki której grupa 7 pacjentów mogła skorzystać z kompleksowej opieki w miejscu zamieszkania. Z uwagi na bardzo długi czas oczekiwania na tego rodzaju świadczenia, chętnie skorzystano z udziału w testowaniu nowego modelu opieki. Podczas wizyt rodziny zgłaszały pozytywne skutki pomocy: przyszła w trudnej życiowej sytuacji, a poczucie bezpieczeństwa pozwoliło na rozeznanie w możliwościach skorzystania ze wsparcia i zaplanowanie dalszych działań. Materiały edukacyjne okazały się przydatne i przystępne. Opiekunowie byli bardzo zadowoleni z możliwości kontaktu telefonicznego z pielęgniarką również po zakończonej wizycie.
Jak wdrożyć innowację?
Doświadczone pielęgniarki opieki długoterminowej;
opiekunowie i rodziny osoby zaleznej.
Przeszkolenie zespołu pielęgniarek do sprawowania opieki interwencyjnej;
zapewnienie materiałów i odpowiednich warunków sanitarnych do sprawowania opieki.
Kto za tym stoi?
Centrum Opieki Domowej S.C.:
Telefon: 663 822 326, 65 171 666;
E-mail: codnzoz@interia.pl;
Adres korespondencyjny: ul. Prądnicka 10, 30-002 Kraków.