Wstecz Pączek, Listek, Kwiatek
Kategorie
O innowacji
Ta innowacja odpowiada na problem depresji i jej wpływu na aktywność zawodową oraz zdolność osób w depresji do utrzymania zatrudnienia. Rozwiązuje ona również problem braku powszechnej wiedzy na temat trudności, z jakimi osoby z depresją się borykają w miejscu pracy oraz pomaga lepiej zrozumieć te przeszkody. Pracownice/pracownicy po epizodzie depresyjnym ze względu na swój stan zdrowia nie mogą kontynuować pracy na dotychczasowych zasadach. Pracodawców dotyka natomiast utrata wykwalifikowanego personelu, który przebywa na długotrwałych zwolnieniach lekarskich.
Innowacja w postaci podręcznika do samodzielnej pracy działa poprzez dostarczenie osobom z depresją narzędzi i wskazówek, które pomagają im lepiej zrozumieć własny sposób pracy oraz czynniki wpływające na wydajność zawodową.
Innowacja służy osobom dorosłym z depresją, które chcą wrócić do pracy.
Centra Zdrowia Psychicznego;
organizacje pozarządowe działające w tematyce zdrowia psychicznego;
działy HR;
biura ds. osób z niepełnosprawnościami uczelni wyższych;
pracodawcy.
Podręcznik przeszedł proces ewaluacji w Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie oraz przez etap testowania i superwizji w Wolskim Centrum Zdrowia Psychicznego. Ze względu na pozytywną ocenę innowacji przez odbiorców i użytkowników, jej przyjazną i atrakcyjną formę, a także zainteresowanie rozwiązaniem innych podmiotów (WCZP, WCPR) potencjał upowszechniania innnowacji oceniany jest bardzo wysoko. Warto w tym miejscu jednak zaznaczyć, że podręcznik był testowany przez odbiorczynie indywidualnie, ale w trakcie testowania co kilka rozdziałów odbywały się sesje odbiorczyń z innowatorką. Indywidualna praca z podręcznikiem była więc wspierana rozmową.
Produktem powstałym w wyniku testowania jest podręcznik z opracowanymi zadaniami, który składa się z sześciu rozdziałów.
Umożliwienie osobom z depresją refleksję nad swoimi mocnymi stronami i słabościami w kontekście pracy zawodowej;
pomoc w zidentyfikowaniu tego, jakie zadania lub sytuacje mogą stanowić wyzwanie, oraz co może pomóc w ich przezwyciężeniu;
edukacja na temat technik radzenia sobie ze stresem, lękiem i innymi emocjami związanymi z pracą;
pomoc w lepszym kontrolowaniu i zarządzaniu swoimi uczuciami;
edukacja na temat typowych trudności, takich jak destabilizacja, utrata elastyczności czy spowolnienie myślenia, jakie mogą występować w pracy;
wsparcie powrotu do pracy;
poprawa komfortu życia.
Testowanie innowacji oraz badanie ewaluacyjne wskazują, że zarówno odbiorczynie, jak i użytkownik innowacji widzą jej potencjał, dostrzegają związane z Podręcznikiem korzyści. Projekt jest jednoznacznie innowacyjny, przydatny i prowadzi do zamierzonych przez innowatorkę efektów - zwiększa samoświadomość w kontekście pracy, pomaga znaleźć swoje sposoby na ułatwienie funkcjonowania zawodowego, sprzyja odwadze do podjęcia pracy. Z punktu widzenia użytkownika jest bardzo przydatnym narzędziem, którego brakowało i które może być wykorzystane w pracy z wieloma grupami osób. Forma i treść bardzo dobrze się uzupełniają, powodują, że całość jest łatwa w odbiorze, wywołuje pozytywne emocje, zadania nie są odbierane jako zbyt trudne – forma bardzo ułatwia zapoznanie się z treścią. Użycie sztuki w procesie tworzenia Poradnika okazało się bardzo skuteczne – arteterapia w kontekście tej innowacji oznacza oddziaływanie sztuki na odbiorcę.
Jak wdrożyć innowację?
Niezbędne do wdrożenia innowacji są dorosłe osoby z depresją, które chcą wrócić do pracy po długotrwałym zwolnieniu lekarskim.
Niezbędny do wdrożenia innowacji jest dostęp do podręcznika (w wersji papierowej czy elektronicznej).