Wstecz PoMOSty
Kategorie
O innowacji
Młodzież MOS (z Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii), z uwagi na ograniczone poczucie bezpieczeństwa, mierzy się z problemami nawiązywania relacji interpersonalnych, ma niskie poczucie własnej wartości, niską świadomość własnych zasobów i możliwości. Często w trakcie zajęć o charakterze socjoterapeutycznym jest postrzegana przez pryzmat niedostosowania do norm społecznych. Wiele z tych młodych osób nie ma perspektyw oraz aspiracji dotyczących ukierunkowania swojej przyszłości po zakończeniu edukacji. Szczególnie często spotyka to dziewczęta, które stanowią w ośrodku mniejszość. Chłopcy znacznie częściej układają sobie życie zawodowe i prywatne po ukończeniu ośrodka.
Innowacja przewiduje zachęcenie młodzieży do zgłaszania pomysłów na aktywności, zajęcia w MOS czy też udoskonalenia w infrastrukturze ośrodka. Wsparcie cochingowo-rozwojowe w projekcie otrzymuje również kadra nauczycielsko-wychowawcza MOS.
Młodzież MOS.
Kadra nauczycielsko-wychowawcza MOS.
Model działania budżetu partycypacyjnego.
Wśród młodzieży MOS zaobserwowano wzrost poczucia odpowiedzialności grupowej za współdziałanie i wspólną przestrzeń. Podejmując wyzwanie złożenia projektu, młodzież oswoiła się z formułą budżetu partycypacyjnego (element zachęcania do budowania świadomości obywatelskiej). Efektem był również trening umiejętności społecznych w rozumieniu współpracy zespołowej.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii lub zewnętrzni eksperci, którzy będą odpowiedzialni za zapewnienie wsparcia i prowadzenie procesu budżetu partycypacyjnego. Powinni mieć oni wiedzę i doświadczenie w obszarze aktywizacji młodzieży oraz umiejętności komunikacyjne i organizacyjne.
Zasoby finansowe, które będą przeznaczone do dyspozycji młodzieży poprzez budżet partycypacyjny. Wartość budżetu powinna być odpowiednio określona i dostępna dla młodzieży w celu podjęcia decyzji dotyczących alokacji środków;
zapewnienie młodzieży odpowiedniego szkolenia i warsztatów dotyczących partycypacji, budżetowania, zarządzania projektami i umiejętności finansowych. Pomocne może być również szkolenie z zakresu komunikacji, negocjacji i pracy zespołowej;
współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, lokalnymi przedsiębiorstwami lub innymi podmiotami, które mogą wspierać proces budżetu partycypacyjnego poprzez doradztwo, ekspertyzę lub dodatkowe finansowanie.