Wstecz PoMOSty

Model pracy zespołowej młodzieży MOS, który uczy ich aktywności w ramach budżetu partycypacyjnego
Zdjęcie PoMOSty

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Młodzież MOS (z Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii), z uwagi na ograniczone poczucie bezpieczeństwa, mierzy się z problemami nawiązywania relacji interpersonalnych, ma niskie poczucie własnej wartości, niską świadomość własnych zasobów i możliwości. Często w trakcie zajęć o charakterze socjoterapeutycznym jest postrzegana przez pryzmat niedostosowania do norm społecznych. Wiele z tych młodych osób nie ma perspektyw oraz aspiracji dotyczących ukierunkowania swojej przyszłości po zakończeniu edukacji. Szczególnie często spotyka to dziewczęta, które stanowią w ośrodku mniejszość. Chłopcy znacznie częściej układają sobie życie zawodowe i prywatne po ukończeniu ośrodka.

Jak działa innowacja?

Innowacja przewiduje zachęcenie młodzieży do zgłaszania pomysłów na aktywności, zajęcia w MOS czy też udoskonalenia w infrastrukturze ośrodka. Wsparcie cochingowo-rozwojowe w projekcie otrzymuje również kadra nauczycielsko-wychowawcza MOS.

Komu służy innowacja?
  • Młodzież MOS.

Kto może wdrażać innowację?
  • Kadra nauczycielsko-wychowawcza MOS.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Model działania budżetu partycypacyjnego.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Wśród młodzieży MOS zaobserwowano wzrost poczucia odpowiedzialności grupowej za współdziałanie i wspólną przestrzeń. Podejmując wyzwanie złożenia projektu, młodzież oswoiła się z formułą budżetu partycypacyjnego (element zachęcania do budowania świadomości obywatelskiej). Efektem był również trening umiejętności społecznych w rozumieniu współpracy zespołowej.

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?

Osoby z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii lub zewnętrzni eksperci, którzy będą odpowiedzialni za zapewnienie wsparcia i prowadzenie procesu budżetu partycypacyjnego. Powinni mieć oni wiedzę i doświadczenie w obszarze aktywizacji młodzieży oraz umiejętności komunikacyjne i organizacyjne.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Zasoby finansowe, które będą przeznaczone do dyspozycji młodzieży poprzez budżet partycypacyjny. Wartość budżetu powinna być odpowiednio określona i dostępna dla młodzieży w celu podjęcia decyzji dotyczących alokacji środków;

  • zapewnienie młodzieży odpowiedniego szkolenia i warsztatów dotyczących partycypacji, budżetowania, zarządzania projektami i umiejętności finansowych. Pomocne może być również szkolenie z zakresu komunikacji, negocjacji i pracy zespołowej;

  • współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, lokalnymi przedsiębiorstwami lub innymi podmiotami, które mogą wspierać proces budżetu partycypacyjnego poprzez doradztwo, ekspertyzę lub dodatkowe finansowanie.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content