Wstecz Projektowanie Rzemieślników
Kategorie
O innowacji
Innowacja odpowiada na problem trudności w wejściu na rynek pracy młodych osób, które ukończyły szkoły techniczne lub artystyczne.
Młodzi projektanci tworzą serię unikatowych mebli w ramach współpracy innowatora z uczelnią i branżową szkołą średnią. Projekt angażuje z jednej strony studentów wzornictwa w charakterze projektantów, z drugiej – uczniów szkół technikum drzewnego jako producentów, którzy wspólne realizują konkretne zlecenie. Pomysł ma być odzwierciedleniem realnej sytuacji biznesowej, dlatego w testowanie modelu był też zaangażowany klient, wpływający na proces pracy nad zleceniem oraz jego ostateczny kształt.
Uczniowie technikum drzewnego;
studenci wzornictwa.
Technika drzewne;
uczelnie wyższe.
Centrum Kształcenia Praktycznego
Zweryfikowany testowaniem szczegółowy opis zasad współpracy na linii uczniowie–studenci projektowania–klient–instytucje publiczne i wypracowany w trakcie prototypowania ostateczny model współpracy;
dokumentacja koncepcyjno-projektowa powstawania wybranej koncepcji projektowej mebla wraz z opisem merytorycznym dotyczącym ról poszczególnych uczestników projektu.
Testowanie wykazało, że najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie systemowego rozwiązania – formalnej współpracy między uczelnią wyższą (posiadającą w swojej ofercie kierunek wzornictwo) a centrum kształcenia praktycznego, które prowadzi zajęcia stolarskie. Taka współpraca wiązałaby się z prowadzeniem zajęć zwykle odbywających się na uczelni w przestrzeni CKP. Wykładowca dzieliłby odpowiedzialność za projekt z opiekunem pracowni stolarskiej. Pozwoliłoby to kształcić bardziej świadomych współczesnych wyzwań rzemieślników i lepiej przygotowanych do wejścia na rynek projektantów. Testowanie wykazało też, że produkcja całej serii mebli pozwoliła uczniom i projektantom rozwinąć umiejętności prowadzenia procesu projektowego i produkcyjnego.
Jak wdrożyć innowację?
Koordynator projektu;
projektant;
producent;
klient;
władze szkół średnich i uczelni wyższych (zgody formalne).
Zbudowanie zespołu projektowego;
współpraca z Centrum Kształcenia Praktycznego i Wydziałem Wzornictwa na ASP;
wynagrodzenie wykładowcy za wprowadzanie uczniów wewnątrz CKP w podstawy procesu projektowego;
zapewnienie materiałów rzemieślniczych uczniom i studentom