Wstecz RównoWAŻNI
Kategorie
O innowacji
Młodzieży wychodzącej z pieczy zastępczej brakuje zazwyczaj kompetencji zawodowych i innych umiejętności niezbędnych do usamodzielnienia się. Nie istnieją również skuteczne programy, który pomogłyby im je nabyć. Z kolei osoby w wieku przedemerytalnym często nie wykorzystują swojego pełnego potencjału, rzadziej uczestniczą w programach rozwojowych i zagrożone są wcześniejszym wyjściem z rynku pracy.
Projekt równoWAŻNI zakłada stworzenie modelu współpracy pomiędzy instytucjami pieczy zastępczej a podmiotami rynkowymi, dzięki której wychowankowie pieczy oraz pracownicy w wieku przedemerytalnym mogliby budować wzajemną relację opartą na wsparciu i edukacji. Relacja ta ułatwia wychowankom pieczy zastępczej usamodzielnienie się i bezpieczne włączenie się do rynku pracy. Z kolei pracownicy w wieku 50+, zagrożeni oddaleniem od rynku pracy, zyskują możliwość utrzymania aktywności i atrakcyjności zawodowej poprzez poszerzenie zakresu kompetencji i zyskanie nowej roli mentora.
Model współpracy skoncentrowany jest wokół krótkoterminowych, możliwych do szybkiego wdrożenia mikroprojektów zawodowych, które wykonywane są przez dwuosobowe zespoły złożone z wychowanka pieczy zastępczej (mentee) oraz pracownika w wieku 50+ (mentora). W ramach testowania innowacji opracowano przykładowe grupy mikroprojektów oraz zdefiniowano formalno-merytoryczne zasady ich realizacji. Efekty pracy zespołów prezentowane są w instytucji macierzystej mentora i – jeśli spełniły oczekiwania firmy – kończą się uzyskaniem przez mentee referencji. W czasie trwania projektu powstał również portal internetowy, który ułatwia wszystkim zainteresowanym nawiązanie współpracy i zrealizowanie interesujących projektów.
Osoby pozostające w instytucjonalnej pieczy zastępczej (16-25 lat);
osoby w wieku przedemerytalnym (50-65 lat).
Instytucje pieczy zastępczej;
jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za koordynację polityki społecznej;
fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne itd., wspierające osoby z pieczy zastępczej w procesie usamodzielnienia;
przedsiębiorstwa stosujące w swojej praktyce zarządzanie wiekiem i strategie CSR (corporate social responsibility).
Model współpracy pomiędzy instytucjami pieczy zastępczej a przedsiębiorstwami.
W ramach innowacji nawiązano współpracę pomiędzy trzema firmami, dwiema instytucjami pieczy zastępczej i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Mentees wskazują, że dzięki realizacji mikroprojektu rozwinęli wiedzę merytoryczną oraz nauczyli się lepszej organizacji pracy i samodzielności. Projekt pozytywnie wpłynął również na ich umiejętności interpersonalne, takie jak otwartość na ludzi, umiejętności komunikacyjne, otwartość w zachowaniach.
Wyniki ewaluacji pokazują raczej pozytywne oceny skuteczności modelu w obszarze motywacji do działania i postrzegania własnej atrakcyjności zawodowej wśród mentorów. Wskazują, że mikroprojekt rozwinął u nich umiejętność współpracy i komunikacji z przedstawicielami młodszego pokolenia. Wśród pozytywnych efektów udziału w projekcie wymieniają także wzrost pewności siebie i uważności na innych, zwiększenie motywacji do rozwoju oraz pozytywne spojrzenie na swój wiek.
Jak wdrożyć innowację?
Pracownicy instytucji biznesowej;
pracownicy-mentorzy;
pracownicy instytucji pieczy zastępczej;
wychowankowie lub byli wychowankowie pieczy zastępczej.
Model współpracy pomiędzy instytucjami pieczy zastępczej a przedsiębiorstwami;
scenariusze mikroprojektów zawodowych;
przestrzeń biznesowa na wykonanie projektu.
Kto za tym stoi?
Projekt równoWAŻNI:
E-mail: info@rownowazni.pl;
Adres korespondencyjny: ul. Słoneczna 15, 76-200 Słupsk.