Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Senior – CUDER – gra o sens życia

Edukacyjna gra planszowa mająca na celu wspomóc i motywować starsze osoby zależne do dbania o zdrowie i nawiązywania nowych relacji.
Zdjęcie Senior – CUDER – gra o sens życia

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Fundacja Wspomagająca Wychowanie „Archezja”
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Skała
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "80cf1321-f5cd-405d-bc7d-4a9de54c6fa1"
Małopolski Inkubator Innowacji Społecznych [2016-2019]
Kontakt w sprawie innowacji

Fundacja Wspierająca Wychowanie ARCHEZJA:

Telefon: 883 425 557;

E-mail: biuro@archezja.com;

Facebook: https://www.facebook.com/ARCHEZJA-Fundacja-Wspomagaj%C4%85ca-Wychowanie-101709946567380/;

Adres korespondencyjny: ul. Władysława Łokietka 5, 32-043 Skała.

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Innowacja odpowiada na problem pogarszającego się z wiekiem społecznego funkcjonowania osób starszych, często związanego z problemami zdrowotnymi.

Jak działa innowacja?

Innowacja odpowiada na problemy wynikające z pogarszającego się stanu psychicznego i fizycznego seniorów. W trakcie badań wyodrębniono pięć obszarów, które wymagają wzmocnienia:

  • Coraz słabsza kondycja fizyczna i problemy zdrowotne;

  • kłopoty z pamięcią, koncentracją, pogarszające się możliwości intelektualne;

  • ryzyko skrajnego podejścia do duchowości (depresyjność albo dewocja);

  • niska odporność psychiczna, słaba umiejętność przeżywania silnych emocji związanych z np. samotnością lub odchodzeniem równolatków;

Brak lub osłabienie więzi z bliskimi i/lub młodszymi osobami i niezaspokojona potrzeba bliskości sprzyjają popadaniu osób starszych w izolację społeczną. Istotą gry jest harmonijne rozwijanie postaci, czyli Cudera, w pięciu sferach (ciało, umysł, duch, emocje, relacje). Gra daje możliwość spędzania czasu w ciekawy sposób, ułatwia otwarcie się, daje poczucie przynależności, pozwala poznać siebie i innych, jest kreatywna i wpływa na poprawę jakości każdej sfery życia seniora. Przebieg gry we wszystkich wersjach jest taki sam. Gracze po kolei losują za pomocą kostki kolor talii, a później kartę z zadaniem, pytaniem lub wyzwaniem i wykonują zapisane na niej polecenie. W zależności od tego, jaki kolor ma karta, gracze po wykonaniu polecenia biorą klocek odpowiadający jej kolorowi i doczepiają go do swojego podstawowego Cudera.

Wersje gry:

  • z puzzlami – na początku gry każdy z graczy otrzymuje 5 drewnianych puzzli w różnych kolorach (każdy symbolizuje jedną sferę rozwoju człowieka) i dopasowując te elementy tworzy swoją podstawową postać – Cudera;

  • zawodnicy rozpoczynają grę bez puzzli na starcie;

  • same karty – są wygodne i można zabrać je wszędzie.

    Gra może być realizowana z osobami z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W takim wariancie należy jednak zrezygnować z kart i puzzli w kolorze żółtym, który odpowiada za zadania związane z ciałem i ruchem.

Komu służy innowacja?
  • Osoby starsze;

  • opiekunowie osób starszych.

Kto może wdrażać innowację?
  • Instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty organizujące opiekę nad osobami starszymi;

  • grupy formalne i nieformalne współpracujące z seniorami;

  • osoby, które mają seniora w swoim otoczeniu.

Miejsce testowania innowacji
Gmina Zielonki
Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Karty;

  • wprowadzenie do gry;

  • instrukcja + film;

  • kwestionariusz dla moderatora;

  • scenariusze spotkań;

  • ankieta dla uczestników.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

W wyniku współpracy autorów gry z zespołem ekspertów (psycholog, pedagog, geriatra, etyk) powstał model gry. Gra została sprawdzona przez grupę 10 osób. Testy trwały 4 miesiące i pozwoliły uczestnikom poprawić relacje z innymi seniorami.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Moderator gry;

    • Osoby starsze;

    • opiekunowie osób starszych.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Wydruk powstałej w wyniku wdrożenia innowacji gry: puzzli i kart.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content