Wstecz Senior – CUDER – gra o sens życia
Kategorie
O innowacji
Innowacja odpowiada na problem pogarszającego się z wiekiem społecznego funkcjonowania osób starszych, często związanego z problemami zdrowotnymi.
Innowacja odpowiada na problemy wynikające z pogarszającego się stanu psychicznego i fizycznego seniorów. W trakcie badań wyodrębniono pięć obszarów, które wymagają wzmocnienia:
Coraz słabsza kondycja fizyczna i problemy zdrowotne;
kłopoty z pamięcią, koncentracją, pogarszające się możliwości intelektualne;
ryzyko skrajnego podejścia do duchowości (depresyjność albo dewocja);
niska odporność psychiczna, słaba umiejętność przeżywania silnych emocji związanych z np. samotnością lub odchodzeniem równolatków;
Brak lub osłabienie więzi z bliskimi i/lub młodszymi osobami i niezaspokojona potrzeba bliskości sprzyjają popadaniu osób starszych w izolację społeczną. Istotą gry jest harmonijne rozwijanie postaci, czyli Cudera, w pięciu sferach (ciało, umysł, duch, emocje, relacje). Gra daje możliwość spędzania czasu w ciekawy sposób, ułatwia otwarcie się, daje poczucie przynależności, pozwala poznać siebie i innych, jest kreatywna i wpływa na poprawę jakości każdej sfery życia seniora. Przebieg gry we wszystkich wersjach jest taki sam. Gracze po kolei losują za pomocą kostki kolor talii, a później kartę z zadaniem, pytaniem lub wyzwaniem i wykonują zapisane na niej polecenie. W zależności od tego, jaki kolor ma karta, gracze po wykonaniu polecenia biorą klocek odpowiadający jej kolorowi i doczepiają go do swojego podstawowego Cudera.
Wersje gry:
z puzzlami – na początku gry każdy z graczy otrzymuje 5 drewnianych puzzli w różnych kolorach (każdy symbolizuje jedną sferę rozwoju człowieka) i dopasowując te elementy tworzy swoją podstawową postać – Cudera;
zawodnicy rozpoczynają grę bez puzzli na starcie;
same karty – są wygodne i można zabrać je wszędzie.
Gra może być realizowana z osobami z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W takim wariancie należy jednak zrezygnować z kart i puzzli w kolorze żółtym, który odpowiada za zadania związane z ciałem i ruchem.
Osoby starsze;
opiekunowie osób starszych.
Instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty organizujące opiekę nad osobami starszymi;
grupy formalne i nieformalne współpracujące z seniorami;
osoby, które mają seniora w swoim otoczeniu.
Karty;
wprowadzenie do gry;
instrukcja + film;
kwestionariusz dla moderatora;
scenariusze spotkań;
ankieta dla uczestników.
W wyniku współpracy autorów gry z zespołem ekspertów (psycholog, pedagog, geriatra, etyk) powstał model gry. Gra została sprawdzona przez grupę 10 osób. Testy trwały 4 miesiące i pozwoliły uczestnikom poprawić relacje z innymi seniorami.
Jak wdrożyć innowację?
Moderator gry;
Osoby starsze;
opiekunowie osób starszych.
Wydruk powstałej w wyniku wdrożenia innowacji gry: puzzli i kart.
Kto za tym stoi?
Fundacja Wspierająca Wychowanie ARCHEZJA:
Telefon: 883 425 557;
E-mail: biuro@archezja.com;
Facebook: https://www.facebook.com/ARCHEZJA-Fundacja-Wspomagaj%C4%85ca-Wychowanie-101709946567380/;
Adres korespondencyjny: ul. Władysława Łokietka 5, 32-043 Skała.