Wstecz Szachy z wyobraźnią
Kategorie
O innowacji
Brak na rynku opracowanych narzędzi, które można zastosować w terapii młodych osób w spektrum autyzmu i połączyć z nauką gry w szachy.
W ramach innowacji powstał program nauczania oraz instruktaż złożony z 16 scenariuszy zajęć terapeutycznych. Innowacja polega na włączeniu nauki gry w szachy jako części zajęć/terapii. Dotyczy to szczególnie osób w spektrum, ale także uczniów i uczennic, u których występują stany lękowe. Bardzo silny nacisk podczas takiego treningu kładzie się na zapamiętywanie układów figur szachowych i tym samym rozwijanie wyobraźni gracza.
Dzieci i młodzież w spektrum autyzmu;
dzieci i młodzież z problemami z koncentracją;
dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami.
Terapeuci/terapeutki;
trenerzy szachowi/trenerki szachowe;
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
szkoły specjalne;
biblioteki i miejsca działalności lokalnej;
rodzice i opiekunowie osób z grupy docelowej;
instytucje pracujące na rzecz dzieci i młodzieży w spektrum.
I Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza w Łańcucie.
Program nauczania;
instruktaż złożony z 16 scenariuszy jednostek terapeutycznych.
U osób z grupy docelowej:
pobudzenie myślenia logicznego, zdolności analitycznych i strategicznych;
polepszenie koncentracji;
dzięki specyficznej technice uczenia się osoby w spektrum osiągają sukcesy w nauce szachów, co wpływa pozytywnie na ich pewność siebie i samoocenę;
nawiązanie nowych relacji i znajomości;
lepsze radzenie sobie z bodźcami i sytuacjami, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie;
lepsze zarządzenie stresem i emocjami;
rozwój umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, współpraca i umiejętność dzielenia się wiedzą;
rozwinięcie umiejętności koncentracji i skupienia uwag;
umiejętność wyizolowania się od stresujących bodźców;
zmniejszenie uczucia niepokoju i stresu.
U podmiotów wdrażających:
poszerzenie kompetencji w pracy z osobami w spektrum;
dostosowanie odpowiednich narzędzi podczas zajęć i warsztatów.
Innowacja uzyskała pozytywne rekomendacje specjalistów pracujących z osobami ze spektrum autyzmu, zarówno co do skuteczności działania, jak i potrzeby jej wprowadzenia.
Jak wdrożyć innowację?
Trener szachowy/trenerka szachowa;
terapeuta/terapeutka lub osoba, która pracuje z dziećmi lub młodzieżą w spektrum;
osoba z grupy docelowej.
Zaznajomienie się z programem nauczania;
szachownica z figurami szachowymi;
urządzenie elektroniczne dla osoby prowadzającej, np. laptop, telefon, tablet.