Wstecz Szachy z wyobraźnią

Kompleksowy program nauki gry w szachy metodą pamięciową dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu
Zdjęcie Szachy z wyobraźnią

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Brak na rynku opracowanych narzędzi, które można zastosować w terapii młodych osób w spektrum autyzmu i połączyć z nauką gry w szachy.

Jak działa innowacja?

W ramach innowacji powstał program nauczania oraz instruktaż złożony z 16 scenariuszy zajęć terapeutycznych. Innowacja polega na włączeniu nauki gry w szachy jako części zajęć/terapii. Dotyczy to szczególnie osób w spektrum, ale także uczniów i uczennic, u których występują stany lękowe. Bardzo silny nacisk podczas takiego treningu kładzie się na zapamiętywanie układów figur szachowych i tym samym rozwijanie wyobraźni gracza.

Komu służy innowacja?
  • Dzieci i młodzież w spektrum autyzmu;

  • dzieci i młodzież z problemami z koncentracją;

  • dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami.

Kto może wdrażać innowację?
  • Terapeuci/terapeutki;

  • trenerzy szachowi/trenerki szachowe;

  • szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;

  • szkoły specjalne;

  • biblioteki i miejsca działalności lokalnej;

  • rodzice i opiekunowie osób z grupy docelowej;

  • instytucje pracujące na rzecz dzieci i młodzieży w spektrum.

Miejsce testowania innowacji

I Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza w Łańcucie.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Program nauczania;

  • instruktaż złożony z 16 scenariuszy jednostek terapeutycznych.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

U osób z grupy docelowej:

  • pobudzenie myślenia logicznego, zdolności analitycznych i strategicznych;

  • polepszenie koncentracji;

  • dzięki specyficznej technice uczenia się osoby w spektrum osiągają sukcesy w nauce szachów, co wpływa pozytywnie na ich pewność siebie i samoocenę;

  • nawiązanie nowych relacji i znajomości;

  • lepsze radzenie sobie z bodźcami i sytuacjami, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie;

  • lepsze zarządzenie stresem i emocjami;

  • rozwój umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, współpraca i umiejętność dzielenia się wiedzą;

  • rozwinięcie umiejętności koncentracji i skupienia uwag;

  • umiejętność wyizolowania się od stresujących bodźców;

  • zmniejszenie uczucia niepokoju i stresu.

    U podmiotów wdrażających:

  • poszerzenie kompetencji w pracy z osobami w spektrum;

  • dostosowanie odpowiednich narzędzi podczas zajęć i warsztatów.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Komentarz do oceny

Innowacja uzyskała pozytywne rekomendacje specjalistów pracujących z osobami ze spektrum autyzmu, zarówno co do skuteczności działania, jak i potrzeby jej wprowadzenia.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Trener szachowy/trenerka szachowa;

  • terapeuta/terapeutka lub osoba, która pracuje z dziećmi lub młodzieżą w spektrum;

  • osoba z grupy docelowej.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Zaznajomienie się z programem nauczania;

  • szachownica z figurami szachowymi;

  • urządzenie elektroniczne dla osoby prowadzającej, np. laptop, telefon, tablet.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "c05950a7-8e62-4caf-b116-2b24c129f320"
INNOES [2019-2023]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content