Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Zabawki terapeutyczne 3D

Projekty zabawek oraz scenariusze zajęć terapeutycznych dla dzieci przedwcześnie urodzonych
Zdjęcie Zabawki terapeutyczne 3D

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Trudności ze wspieraniem rozwoju psychoruchowego dzieci przedwcześnie urodzonych, które wynikają z dwóch aspektów: specyficznego rozwoju wcześniaków oraz niedostosowanych do ich rozwoju istniejących pomocy terapeutycznych. Standardowe pomoce terapeutyczne (zabawki) są dla tych dzieci zbyt skomplikowane i stymulujące, ponieważ są nadmiernie kolorowe, za głośne, jednocześnie często za ciężkie lub za duże. Wykorzystanie ich w zabawie lub terapii wcześniaków nie przynosi oczekiwanej poprawy umiejętności psychoruchowych odpowiednich do wieku i sprawia, że dzieci zniechęcają się do podejmowania dalszych prób używania zabawek. W konsekwencji u dzieci powstaje poczucie braku kompetencji, wpływu na swoje życie, co utrudnia wcześniakom dalszy rozwój, powoduje wycofanie z kontaktu z otoczeniem i prowadzi do wykluczenia społecznego.

Jak działa innowacja?

Rodzic lub terapeuta korzystający z innowacji otrzymuje nie tylko projekty zabawek, ale także przejrzystą instrukcję, która pomoże mu dostosować pomoce do umiejętności manipulowania i chwytu dziecka. W ten sposób parametry zabawek terapeutycznych, takie jak wielkość, ciężar, faktura i kolor, mogą być w prosty sposób zmodyfikowane tak, aby przystawały do wieku rozwojowego i możliwości psychoruchowych konkretnych dzieci.

Komu służy innowacja?
  • Dzieci do 4. roku życia, które urodziły się jako wcześniaki i potrzebują rozwiązań dostosowanych do ich wieku rozwojowego, a nie wieku życia.

Kto może wdrażać innowację?
  • Rodzice wcześniaków;

  • pracownicy placówek oferujących wsparcie terapeutyczne (m.in. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pomocy dziecku i rodzinie, centra medyczne i fizjoterapeutyczne).

Miejsce testowania innowacji

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Bydgoszczy.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Graficzne projekty 11 zabawek terapeutycznych, które można wydrukować na dowolnej drukarce 3D (kulkowy dinozaur z wypustkami, wkładanym ogonem i łapami, wkładanka 1-elementowa, 2-elementowa i 3-elementowa w kształcie owoców, nawlekanka w kształcie zwierzęcia o stabilnej podstawie z 1 bolcem, 2 bolcami i 3 bolcami oraz specjalna zabawka do eksperymentowania - dopasowywania elementów do siebie z 1 kluczem, 2 kluczami i 3 kluczami, buzia dużego misia do wkładania obiektów);

  • scenariusze zajęć z dziećmi, w trakcie których wykorzystywane są zaprojektowane zabawki;

  • wskazówki dla rodziców i terapeutów pracujących z dziećmi przedwcześnie urodzonymi: w jaki sposób dobrać i zmodyfikować parametry zabawek do możliwości psychoruchowych konkretnego dziecka; w jaki sposób dobrać/zakupić filamenty do drukarki 3D, by były one bezpieczne; w jaki sposób dobrać parametry wydruku, by zabawki były bezpieczne dla dziecka i stanowiły bardzo dobrą jakościowo pomoc terapeutyczną.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

U większości dzieci zaobserwowano wydłużony czas koncentracji na przedmiotach oraz wydłużenie czasu interakcji z dorosłym, a także rozszerzenie doświadczeń sensomotorycznych. Progres wystąpił we wszystkich analizowanych obszarach – zarówno w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalno-społecznej, jak i mowy.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Komentarz do oceny

Posttesty wykazały liczne postępy w sferze ruchowej – np. chwytanie zabawek i badanie ich szczegółów, dziecko zdejmuje ruchome elementy zabawki, poznawczej – np. rozpoznawanie przedmiotów, dziecko reaguje na nazwy przedmiotów, emocjonalnej – np. dziecko przestaje płakać, prowokuje do kontaktu, wyróżnia ulubione zabawki lub osoby. Zaobserwowano także wydłużony czas koncentracji na przedmiotach. Z uwagi na wymienione wyżej przykłady efektów pracy z zabawkami, narzędzie uznajemy za bardzo skuteczne. Z innowacji korzystać mogą także dzieci z opóźnieniem w rozwoju i różnymi niepełnosprawnościami.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Terapeuta;

  • rodzice;

  • dzieci z grupy docelowej.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Drukarka 3D;

  • modyfikacje w projekcie, które umożliwią dobre dopasowanie zabawki do dziecka.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Grupa nieformalna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "9efae06a-fdea-40d4-8a22-4bb772bd3a29"
Włącznik Innowacji Społecznych [2019-2023]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content