Wstecz Zabawki terapeutyczne 3D
Kategorie
O innowacji
Trudności ze wspieraniem rozwoju psychoruchowego dzieci przedwcześnie urodzonych, które wynikają z dwóch aspektów: specyficznego rozwoju wcześniaków oraz niedostosowanych do ich rozwoju istniejących pomocy terapeutycznych. Standardowe pomoce terapeutyczne (zabawki) są dla tych dzieci zbyt skomplikowane i stymulujące, ponieważ są nadmiernie kolorowe, za głośne, jednocześnie często za ciężkie lub za duże. Wykorzystanie ich w zabawie lub terapii wcześniaków nie przynosi oczekiwanej poprawy umiejętności psychoruchowych odpowiednich do wieku i sprawia, że dzieci zniechęcają się do podejmowania dalszych prób używania zabawek. W konsekwencji u dzieci powstaje poczucie braku kompetencji, wpływu na swoje życie, co utrudnia wcześniakom dalszy rozwój, powoduje wycofanie z kontaktu z otoczeniem i prowadzi do wykluczenia społecznego.
Rodzic lub terapeuta korzystający z innowacji otrzymuje nie tylko projekty zabawek, ale także przejrzystą instrukcję, która pomoże mu dostosować pomoce do umiejętności manipulowania i chwytu dziecka. W ten sposób parametry zabawek terapeutycznych, takie jak wielkość, ciężar, faktura i kolor, mogą być w prosty sposób zmodyfikowane tak, aby przystawały do wieku rozwojowego i możliwości psychoruchowych konkretnych dzieci.
Dzieci do 4. roku życia, które urodziły się jako wcześniaki i potrzebują rozwiązań dostosowanych do ich wieku rozwojowego, a nie wieku życia.
Rodzice wcześniaków;
pracownicy placówek oferujących wsparcie terapeutyczne (m.in. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pomocy dziecku i rodzinie, centra medyczne i fizjoterapeutyczne).
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Bydgoszczy
Graficzne projekty 11 zabawek terapeutycznych, które można wydrukować na dowolnej drukarce 3D (kulkowy dinozaur z wypustkami, wkładanym ogonem i łapami, wkładanka 1-elementowa, 2-elementowa i 3-elementowa w kształcie owoców, nawlekanka w kształcie zwierzęcia o stabilnej podstawie z 1 bolcem, 2 bolcami i 3 bolcami oraz specjalna zabawka do eksperymentowania - dopasowywania elementów do siebie z 1 kluczem, 2 kluczami i 3 kluczami, buzia dużego misia do wkładania obiektów);
scenariusze zajęć z dziećmi, w trakcie których wykorzystywane są zaprojektowane zabawki;
wskazówki dla rodziców i terapeutów pracujących z dziećmi przedwcześnie urodzonymi: w jaki sposób dobrać i zmodyfikować parametry zabawek do możliwości psychoruchowych konkretnego dziecka; w jaki sposób dobrać/zakupić filamenty do drukarki 3D, by były one bezpieczne; w jaki sposób dobrać parametry wydruku, by zabawki były bezpieczne dla dziecka i stanowiły bardzo dobrą jakościowo pomoc terapeutyczną.
U większości dzieci zaobserwowano wydłużony czas koncentracji na przedmiotach oraz wydłużenie czasu interakcji z dorosłym, a także rozszerzenie doświadczeń sensomotorycznych. Progres wystąpił we wszystkich analizowanych obszarach – zarówno w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalno-społecznej, jak i mowy.
Posttesty wykazały liczne postępy w sferze ruchowej – np. chwytanie zabawek i badanie ich szczegółów, dziecko zdejmuje ruchome elementy zabawki, poznawczej – np. rozpoznawanie przedmiotów, dziecko reaguje na nazwy przedmiotów, emocjonalnej – np. dziecko przestaje płakać, prowokuje do kontaktu, wyróżnia ulubione zabawki lub osoby. Zaobserwowano także wydłużony czas koncentracji na przedmiotach. Z uwagi na wymienione wyżej przykłady efektów pracy z zabawkami, narzędzie uznajemy za bardzo skuteczne. Z innowacji korzystać mogą także dzieci z opóźnieniem w rozwoju i różnymi niepełnosprawnościami.
Jak wdrożyć innowację?
Terapeuta;
rodzice;
dzieci z grupy docelowej.
Drukarka 3D;
modyfikacje w projekcie, które umożliwią dobre dopasowanie zabawki do dziecka.