Wstecz Bajeczne ZOO
Kategorie
O innowacji
Projekt koncentruje się na rozwiązaniu problemu niedostatecznej dostępności przestrzeni publicznej dla dzieci o ograniczonej zdolności wzrokowej.
Innowacja polega na wyposażeniu terenu Warszawskiego Ogrodu Zoologicznego w specjalne sensory, które wydają dźwięki i opowiadają wierszyki związane z poszczególnymi obszarami ogrodu oraz jego mieszkańcami. Dźwięki i opowieści są dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Dzięki innowacji dzieci mogą swobodnie eksplorować teren ZOO, korzystając z sensorycznych informacji dźwiękowych, makiet oraz rzeźb i interaktywnego przewodnika. W ten sposób mogą dowiedzieć się więcej o zwierzętach, ich siedliskach i zachowaniach, a także o historii ogrodu zoologicznego. Innowacja może być zastosowana również w innych przestrzeniach publicznych, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnościami wzroku bardziej samodzielne i edukacyjne doświadczenia podczas zwiedzania i eksploracji różnych miejsc.
Osoby z niepełnosprawnością wzroku;
dzieci odwiedzające Miejski Ogród Zoologiczny w Warszawie.
Samorządy lokalne;
organizacje i fundacje pozarządowe;
ośrodki kultury;
rodzice;
opiekunowie/opiekunki;
ośrodki terapeutyczne;
instytucje pomocowe;
placówki oświatowe;
centra ekologiczne i edukacyjne;
instytucje państwowe.
Produkty finalne w postaci podręcznika, książki z wierszykami oraz audiobooka zostały przetestowane przez uczniów z Ośrodka dla Dzieci Niewidomych w Laskach. W efekcie powstał film instruktażowy pokazujący model wdrażania i testowania innowacji.
Książeczka edukacyjna;
audiobook;
podręcznik testowania i wdrażania innowacji społecznej;
scenariusze warsztatowe ekologiczno-kulturowe;
film instruktażowy.
Zmotywowanie osób z niepełnosprawnością wzroku do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i korzystania z przestrzeni publicznych;
rozszerzanie wiedzy na tematy związane z ekologią i kulturą;
rozwijanie umiejętności projektowania ekologicznych placów zabaw i innych elementów małej architektury;
podniesienie poziomu bezpieczeństwa i satysfakcji dzieci z korzystania z przestrzeni publicznych;
poprawa koncentracji i kreatywnego myślenia.
Opinie użytkowników biorących udział w testowaniu innowacji społecznej były bardzo pozytywne. Pod wpływem opinii dzieci i opiekunów został zwiększony rozmiar liter oraz poprawiony kontrast ilustracji. Zmodyfikowano też treść książeczki, tak by bardziej przemawiała do wrażliwości dzieci.
Jak wdrożyć innowację?
Dzieci z niepełnosprawnością wzroku;
opiekunowie/opiekunki dzieci;
osoby prowadzące warsztaty;
osoby oprowadzające.
Odpowiednio przygotowana do potrzeb osób z grupy docelowej przestrzeń;
sfinansowanie i zakup narzędzi niezbędnych do organizacji i udźwiękowienia przestrzeni publicznej.