Wstecz Bez presji z depresji

Kategorie
O innowacji
Brak zbioru metod, dobrych praktyk i materiałów edukacyjnych w temacie wspierania dzieci i młodzieży w powrocie do funkcjonowania społecznego po dłużej nieobecności w grupie rówieśniczej spowodowanej chorobą psychiczną. Dostępne i praktykowane materiały i narzędzia skupiają się jedynie na procesie leczenia choroby psychicznej.
W ramach innowacji powstał zestaw produktów psychoedukacyjnych oraz kart pracy dla dzieci i młodzieży zmagających się z trudnościami w powrocie do funkcjonowania w życiu społecznym i szkolnym po nieobecności związanej z terapią lub leczeniem psychiatrycznym. Innowacja obejmuje swoim wpływem także środowisko osoby chorej (rodziców, nauczycieli, rówieśników) poprzez zwiększanie ich świadomości w obszarze zaburzeń emocjonalnych i psychicznych oraz kreowanie i wzmacnianie postaw empatycznych w najbliższym otoczeniu. Produktem innowacji jest zatem narzędzie sieciujące i budujące spójne wsparcie, jakim otoczyć należy dziecko doświadczające trudności.
Dzieci i młodzież powracające do funkcjonowania społecznego po dłuższej nieobecności w grupie rówieśniczej spowodowanej chorobą psychiczną.
Poradnie psychiatryczne;
poradnie psychologiczne;
placówki oświatowe;
rodzice.
Zbiór kart pracy i zadań (w formie dziennika), które pomagają dzieciom przejść przez proces ponownej socjalizacji i ułatwiają zrozumienie sytuacji;
materiały psychoedukacyjne w postaci historii rówieśników, którzy poradzili sobie z powrotem do funkcjonowania społecznego po kryzysie w obszarze emocji i psychiki;
dziennik rodzica - kompatybilny z kartami pracy dziecka, który pomaga zrozumieć emocje towarzyszące dziecku oraz wyposaża rodziców w odpowiednie narzędzia do pomocy i zapewnienia wsparcia dzieciom w warunkach domowych;
materiały psychoedukacyjne w postaci historii rodziców, którzy poradzili sobie z powrotem do funkcjonowania społecznego po kryzysie w obszarze emocji i psychiki ich dziecka;
broszurka dla rodzeństwa - informująca o tym, czym są kryzysy w sferze emocji/psychiki, a także z jakimi trudnościami zmaga się brat/siostra i jak można ją/jego wspierać.
Innowacja jest kompletna i gotowa do samodzielnego wydruku. Wyniki testów pokazały, że dzięki skorzystaniu z innowacji wzrosła samoocena nauczycieli i rodziców w obszarze znajomości narzędzi i sposobów wspierania młodzieży.
Materiały zostały przyjęte bardzo dobrze z uwagi na fakt, że temat zdrowia psychicznego młodzieży to aktualnie gorący temat. Warunkiem powodzenia zastosowania innowacji jest jednak spójne, kompleksowe działanie wielu stron (nauczyciel, rodzina, rodzeństwo, dziecko w kryzysie) przy jednoczesnym zastosowaniu wypracowanych materiałów.
Jak wdrożyć innowację?
Rodzice/opiekunowie;
dzieci z grupy docelowej;
nauczyciele.
Dostęp do wypracowanych w toku innowacji materiałów.