Wstecz (Edukacyjna) podróż za jeden uśmiech

Kategorie
O innowacji
Szkoła zazwyczaj nie uczy kompetencji, które będą potrzebne na rynku pracy w niedalekiej przyszłości – różnego rodzaju umiejętności miękkich, w tym kooperacyjnych. Postawy współpracy i wzajemnego wsparcia nie są w szkole promowane czy wzmacniane. Uczniowie nie rozumieją ich znaczenia ani płynących z nich korzyści. Jedynymi informacjami zwrotnymi, jakie szkoła oferuje uczennicom, są oceny – brakuje informacji, które odnoszą się do obszaru, takiego jak wzmacnianie zdrowych postaw i zasad działania w grupie klasowej. Metody nauczania stosowane przez szkołę są nieatrakcyjne – zazwyczaj jest to nauka podawcza bez użycia aktywnych sposobów przekazywania wiedzy oraz angażowania uczniów w proces.
Innowatorzy proponują działanie, w ramach którego uczniowie otrzymują symboliczne nagrody – uśmiechy – przyznawane za okazywanie wsparcia i dobrą współpracę. Obrót uśmiechami jest elementem, który ma potencjał nauczania przedsiębiorczości. Zasadą gry jest wspólna korzyść – jeśli ja wygrywam, wygrywa także cała grupa. Gra ma na celu stworzenie sytuacji, w której grupa rówieśnicza, składająca się z uczniów, funkcjonuje na podstawie takich właśnie zasad. Gra dostarcza odbiorcom pozytywnego doświadczenia związanego z samopomocą (wzajemnym wspieraniem się w nauce) i współpracą.
Uczniowie szkół podstawowych;
uczniowie szkół ponadpodstawowych;
w sposób pośredni także pracodawcy.
Nauczyciele, wychowawcy;
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń;
podobne instytucje w innych miastach/województwach.
Model wsparcia koleżeńskiego;
waluta uśmiechów.
Innowacja stwarza okazję do rozwijania przedsiębiorczości, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, innowacyjności i komunikacji. Dzięki niej uczniowie odzyskali poczucie sprawczości, stali się bardziej zaradni i samodzielni. Te cechy są wysoko cenione przez pracodawców, a tym bardziej będą one cenne na rynku pracy przyszłości, gdyż pozwalają szybko adaptować się do niepewnych warunków.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z grupy docelowej (uczniowie);
nauczyciele i wychowawcy, którzy będą koordynować przebieg projektu.
Lista z regułami zabawy;
nagrody w postaci waluty uśmiechów.
Kto za tym stoi?
Pliki do pobrania
- Przed rozgrywką
- Planszetka złota i życia potwora - wydruk jednostronny
- Plansza - wydruk jednostronny
- Bohaterowie - wydruk jednostronny
- Artefakty - wydruk dwustronny
- Instrukcja - wersja ostateczna
- Instrukcja - wersja ostateczna
- Przed rozgrywką - wersja ostateczna
- Potwory - wydruk dwustronny - wersja ostateczna
- Potwory - wersja ostateczna
- Artefakty - wersja ostateczna
- Plansza - wersja ostateczna
- Bohaterowie - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 2 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 2 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 1 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 1 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 4 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 4 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 3 - wersja ostateczna
- Skrypty lekcji wychowawczych cz. 3 - wersja ostateczna
- Cennik Usług
- Menu Nagród
- Cennik Usług
- Zasady działania Wolnego Rynku Uśmiechu
- Zasady działania Wolnego Rynku Uśmiechu
- Uśmiechy
- Menu Nagród (1) - wersja ostateczna
- Docenienia (1) - wersja ostateczna
- Przewodnik po narzędziu
- Przewodnik po narzędziu
- Uśmiechy i Docenienia