Wstecz (Edukacyjna) podróż za jeden uśmiech

Szkolny model wsparcia koleżeńskiego uczący praw rządzących rynkiem oraz postaw przedsiębiorczych
Zdjęcie (Edukacyjna) podróż za jeden uśmiech

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Szkoła zazwyczaj nie uczy kompetencji, które będą potrzebne na rynku pracy w niedalekiej przyszłości – różnego rodzaju umiejętności miękkich, w tym kooperacyjnych. Postawy współpracy i wzajemnego wsparcia nie są w szkole promowane czy wzmacniane. Uczniowie nie rozumieją ich znaczenia ani płynących z nich korzyści. Jedynymi informacjami zwrotnymi, jakie szkoła oferuje uczennicom, są oceny – brakuje informacji, które odnoszą się do obszaru, takiego jak wzmacnianie zdrowych postaw i zasad działania w grupie klasowej. Metody nauczania stosowane przez szkołę są nieatrakcyjne – zazwyczaj jest to nauka podawcza bez użycia aktywnych sposobów przekazywania wiedzy oraz angażowania uczniów w proces. 

Jak działa innowacja?

Innowatorzy proponują działanie, w ramach którego uczniowie otrzymują symboliczne nagrody – uśmiechy – przyznawane za okazywanie wsparcia i dobrą współpracę. Obrót uśmiechami jest elementem, który ma potencjał nauczania przedsiębiorczości. Zasadą gry jest wspólna korzyść – jeśli ja wygrywam, wygrywa także cała grupa. Gra ma na celu stworzenie sytuacji, w której grupa rówieśnicza, składająca się z uczniów, funkcjonuje na podstawie takich właśnie zasad. Gra dostarcza odbiorcom pozytywnego doświadczenia związanego z samopomocą (wzajemnym wspieraniem się w nauce) i współpracą. 

Komu służy innowacja?
  • Uczniowie szkół podstawowych;

  • uczniowie szkół ponadpodstawowych;

  • w sposób pośredni także pracodawcy.

Kto może wdrażać innowację?
  • Nauczyciele, wychowawcy;

  • Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń;

  • podobne instytucje w innych miastach/województwach.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Model wsparcia koleżeńskiego;

  • waluta uśmiechów.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Innowacja stwarza okazję do rozwijania przedsiębiorczości, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, innowacyjności i komunikacji. Dzięki niej uczniowie odzyskali poczucie sprawczości, stali się bardziej zaradni i samodzielni. Te cechy są wysoko cenione przez pracodawców, a tym bardziej będą one cenne na rynku pracy przyszłości, gdyż pozwalają szybko adaptować się do niepewnych warunków.

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Osoby z grupy docelowej (uczniowie);

  • nauczyciele i wychowawcy, którzy będą koordynować przebieg projektu.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Lista z regułami zabawy;

  • nagrody w postaci waluty uśmiechów.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Grupa nieformalna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "0acb9511-4390-4ded-b80c-674176fec277"
Transfer HUB [2019-2023]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content