Wstecz Gra o pracę

Kategorie
O innowacji
Mało jest ogólnodostępnych, prostych, ale zarazem atrakcyjnych narzędzi, które pomagają osobom z niepełnosprawnością intelektualną poznać zagadnienia związane z pracą i przygotować się do podjęcia zatrudnienia. „Gra o pracę” wypełnia tę lukę: jest sprawdzonym, skutecznym i ciekawym narzędziem dla trenerów i trenerek pracy oraz innych osób, wspierających proces rehabilitacji społeczno-zawodowej OzNI. Daje tym osobom możliwość przekazywania wiedzy w niebanalny sposób, a także orientację, w jakim stopniu osoby grające zrozumiały i zapamiętały omawiane kwestie.
Wersja bazowa
“Gra o pracę” to gra zawodoznawcza, skierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gra ma pomóc odbiorcom w zrozumieniu podstawowych pojęć związanych z pracą oraz zapoznać ich z zawodami najczęściej wykonywanymi w zakładach aktywności zawodowej, zakładach pracy chronionej i na otwartym rynku pracy, które są możliwe do nauczenia się przez OzNI. Grają one pod opieką pedagoga, wychowawcy, psychologa, doradcy zawodowego lub terapeuty, a zadaniem opiekuna jest pomoc w diagnozowaniu predyspozycji zawodowych graczy. Gra systematyzuje i strukturyzuje zawodoznawstwo i poradnictwo zawodowe dla tej grupy odbiorców.
Wersja zmodyfikowana
„Gra o pracę” jest prostym i elastycznym narzędziem. Dzięki niej OZNI poznają lub utrwalą kluczowe zagadnienia związane z zatrudnieniem – pojęcia, zawody i sytuacje, z którymi mogą zetknąć się w pracy. Gra ma charakter edukacyjny, więc choć występuje w niej rywalizacja, to pełni ona jedynie funkcję pomocniczą. Gra tworzy ramy i daje pretekst do rozmowy o zagadnieniach związanych z pracą.
Gra składa się z planszy, 80 kart z pytaniami, pionków, kostki oraz dwóch instrukcji - dla osób grających i osób prowadzących. Instrukcja dla graczy i pytania napisane zostały z uwzględnieniem reguł języka łatwego do czytania i rozumienia, a karty wzbogacono o ilustracje, które pozwalają lepiej zrozumieć i zapamiętać prezentowane treści. Do zrealizowania gry konieczna jest obecność osoby prowadzącej, wspierającej grupę. W grze może brać udział od dwóch lub trzech do dziesięciu osób grających, ale możliwe jest też wykorzystanie tego narzędzia w pracy indywidualnej. Rozgrywkę można powtarzać z tą samą grupą kilka razy, a czas jej trwania dostosować do swoich potrzeb.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Doradczynie i doradcy zawodowi,
trenerzy i trenerki pracy,
osoby pełniące funkcję: pedagogów, terapeutów i wychowawców w szkołach specjalnych, warsztatach terapii zajęciowej, zakładach aktywności lokalnej, domach pobytu dziennego, domach pomocy społecznej itd.,
inne osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w obszarze poradnictwa zawodowego.
Warsztaty Terapii Zajęciowej
Gra planszowa do samodzielnego wydrukowania
Gra uzyskała rekomendację Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego.
Jak wdrożyć innowację?
Osoba prowadząca rozgrywkę: trener pracy, doradca zawodowy, pedagog, terapeuta, wychowawca w szkole specjalnej, warsztacie terapii zajęciowej, zakładzie aktywności zawodowej, domu pobytu dziennego itp. lub inna osoba pracująca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w obszarze poradnictwa zawodowego
Wersja bazowa
Gra – na jej koszt składa się zakup pionków i kostek do gry oraz wydruk planszy i kart.
Wersja zmodyfikowana
Gra – ze strony www.graoprace.pl można samodzielnie pobrać i wydrukować wszystkie materiały do gry; konieczne jest dokupienie kostki i pionków.
Kto za tym stoi?
E-mail: graoprace@cpt.org.pl;