Wstecz Gra o pracę

Edukacyjna gra planszowa dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, wspomagająca je w przygotowaniu się do podjęcia zatrudnienia. Gra dostępna jest w dwóch wersjach.
Zdjęcie Gra o pracę

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Mało jest ogólnodostępnych, prostych, ale zarazem atrakcyjnych narzędzi, które pomagają osobom z niepełnosprawnością intelektualną poznać zagadnienia związane z pracą i przygotować się do podjęcia zatrudnienia. „Gra o pracę” wypełnia tę lukę: jest sprawdzonym, skutecznym i ciekawym narzędziem dla trenerów i trenerek pracy oraz innych osób, wspierających proces rehabilitacji społeczno-zawodowej OzNI. Daje tym osobom możliwość przekazywania wiedzy w niebanalny sposób, a także orientację, w jakim stopniu osoby grające zrozumiały i zapamiętały omawiane kwestie.  

Jak działa innowacja?

Wersja bazowa

“Gra o pracę” to gra zawodoznawcza, skierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gra ma pomóc odbiorcom w zrozumieniu podstawowych pojęć związanych z pracą oraz zapoznać ich z zawodami najczęściej wykonywanymi w zakładach aktywności zawodowej, zakładach pracy chronionej i na otwartym rynku pracy, które są możliwe do nauczenia się przez OzNI. Grają one pod opieką pedagoga, wychowawcy, psychologa, doradcy zawodowego lub terapeuty, a zadaniem opiekuna jest pomoc w diagnozowaniu predyspozycji zawodowych graczy. Gra systematyzuje i strukturyzuje zawodoznawstwo i poradnictwo zawodowe dla tej grupy odbiorców.

Wersja zmodyfikowana

„Gra o pracę” jest prostym i elastycznym narzędziem. Dzięki niej OZNI poznają lub utrwalą kluczowe zagadnienia związane z zatrudnieniem – pojęcia, zawody i sytuacje, z którymi mogą zetknąć się w pracy. Gra ma charakter edukacyjny, więc choć występuje w niej rywalizacja, to pełni ona jedynie funkcję pomocniczą. Gra tworzy ramy i daje pretekst do rozmowy o zagadnieniach związanych z pracą. 

Gra składa się z planszy, 80 kart z pytaniami, pionków, kostki oraz dwóch instrukcji - dla osób grających i osób prowadzących. Instrukcja dla graczy i pytania napisane zostały z uwzględnieniem reguł języka łatwego do czytania i rozumienia, a karty wzbogacono o ilustracje, które pozwalają lepiej zrozumieć i zapamiętać prezentowane treści.  Do zrealizowania gry konieczna jest obecność osoby prowadzącej, wspierającej grupę. W grze może brać udział od dwóch lub trzech do dziesięciu osób grających, ale możliwe jest też wykorzystanie tego narzędzia w pracy indywidualnej. Rozgrywkę można powtarzać z tą samą grupą kilka razy, a czas jej trwania dostosować do swoich potrzeb. 

Komu służy innowacja?

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

Kto może wdrażać innowację?
  • Doradczynie i doradcy zawodowi,

  • trenerzy i trenerki pracy,

  • osoby pełniące funkcję: pedagogów, terapeutów i wychowawców w szkołach specjalnych, warsztatach terapii zajęciowej, zakładach aktywności lokalnej, domach pobytu dziennego, domach pomocy społecznej itd.,

  • inne osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w obszarze poradnictwa zawodowego.

Miejsce testowania innowacji

Warsztaty Terapii Zajęciowej

Produkty powstałe w wyniku testowania

Gra planszowa do samodzielnego wydrukowania

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Komentarz do oceny
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?

Osoba prowadząca rozgrywkę: trener pracy, doradca zawodowy, pedagog, terapeuta, wychowawca w szkole specjalnej, warsztacie terapii zajęciowej, zakładzie aktywności zawodowej, domu pobytu dziennego itp. lub inna osoba pracująca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w obszarze poradnictwa zawodowego

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Wersja bazowa

Gra – na jej koszt składa się zakup pionków i kostek do gry oraz wydruk planszy i kart.

Wersja zmodyfikowana

Gra – ze strony www.graoprace.pl można samodzielnie pobrać i wydrukować wszystkie materiały do gry; konieczne jest dokupienie kostki i pionków. 

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Stowarzyszenie “Czas Przestrzeń Tożsamość”,
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Szczecin
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "34783d23-934e-42ca-b6e4-8b5f7c8862a6"
Inkubator bez ścian [2016-2019]
Kontakt w sprawie innowacji

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content