Fundusze UE
RP
UE

Wstecz JAK? – sakiewki podarunkowe

„Ocieplacz relacji" między osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunami a osobami zdrowymi w przestrzeni publicznej.
Zdjęcie JAK? – sakiewki podarunkowe

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną doświadczają braku akceptacji w przestrzeni publicznej, np. w autobusie, na koncercie, w sklepie, przychodni lekarskiej i są jedną z najbardziej narażonych na wykluczenie społeczne grup. Z badań wynika, że czynnikiem warunkującym takie sytuacje jest brak wiedzy związanej z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami i stereotypowe ich postrzeganie. Nieprzychylne postawy, obojętność, mniej lub bardziej jawna niechęć hamują włączanie się osób z niepełnosprawnością intelektualną w codzienne funkcjonowanie społeczne, co może powodować ich samotność i pogorszenie jakości życia.
Jak działa innowacja?

Celem innowacji jest przekazanie wiedzy na temat oczekiwań osób z niepełnosprawnością intelektualną (OzNI) i/lub ich rodziców/opiekunów innym ludziom w bezpośrednim kontakcie w przestrzeni publicznej. Narzędziem, które do tego służy, jest poręczna sakiewka, w której osoba z niepełnosprawnością intelektualną może umieścić zwiniętą w rulonik kartkę z treścią, wyrażającą jej oczekiwania wobec drugiego człowieka. Może tam się także znaleźć drobny upominek – w czasie testowania była to mała muszelka. Narzędzie to stwarza szansę na wzmocnienie pozytywnych reakcji otoczenia, unikanie moralizatorstwa, konfliktu i agresji na rzecz pozytywnej narracji. “Ocieplacz relacji” ma wszechstronne zastosowanie i może być wręczany właściwie w dowolnej przestrzeni, na przykład w miejscach takich jak: urzędy, szkoły, gabinety lekarskie, poczekalnie przychodni, autobusy, teatry, kawiarnie, parki, itd. Ponadto innowacja “JAK?” może być wykorzystywana jako narzędzie edukacyjne podczas zajęć szkolnych (na różnych poziomach) i przedszkolnych. W tym celu należy przeszkolić późniejszych użytkowników innowacji i wyjaśnić im ideę “ocieplacza relacji”.

Komu służy innowacja?
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną;

  • rodzice i opiekunowie OzNI.

Kto może wdrażać innowację?
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ich rodzice i opiekunowie;

  • osoby na co dzień pracujące z OzNI;

  • ośrodki szkolno-wychowawcze, instytucje wsparcia i adaptacji, placówki rehabilitacyjno-opiekuńcze, domy pomocy społecznej, organizacje i instytucje działające na rzecz OzNI.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Prototyp “ocieplacza relacji” – sakiewka z informacjami nt. oczekiwań OzNI;

  • instrukcja samodzielnego wykonania "ocieplacza relacji".

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Ocieplacz “JAK?” testowało 20 rodzin. Dzięki rozdanym sakiewkom wiele osób zrozumiało, z czym borykają się osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunowie, jakie są ich potrzeby i oczekiwania. Dzięki wywiązującej się rozmowie po obdarowaniu "ocieplaczem relacji" przełamywane były kolejne bariery, a także wzbudzane zostawały pozytywne emocje wobec osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Osoba z niepełnosprawnością intelektualną;

  • rodzice lub opiekunowie osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Materiały niezbędne do wykonania sakiewek.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content