Wstecz Kultura w tekście łatwym – wzorce dla instytucji
Kategorie
O innowacji
Brak rozwiązań i wiedzy o tym, jak spełnić potrzebę dostępnej komunikacji w tekście łatwym do czytania i rozumienia;
brak dostępnych materiałów wspomagających osoby z problemami kognitywnymi w rozumieniu treści komunikatów;
tworzenie skomplikowanych tekstów w instytucjach kultury i w miejscach publicznych.
Materiały edukacyjne pomagające pracownikom instytucji kultury zastosować w praktyce zasady tworzenia tekstów łatwych, czyli dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami kognitywnymi lub sensorycznymi. Innowacja pomaga zrozumieć, dlaczego takie rozwiązania są ważne oraz przejść przez kolejne etapy dostosowywania treści stron internetowych i materiałów edukacyjnych oraz informacyjnych do specjalnych potrzeb niektórych odbiorców. W efekcie rozwiązanie zwiększa dostępność kultury dla osób, które mają problemy ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych tekstów.
Osoby z lekką/umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną;
osoby w spektrum autyzmu;
osoby g/Głuche;
seniorzy;
osoby chore na choroby otępienne;
osoby słabowidzące;
osoby, które słabo znają język polski;
osoby z dysleksją.
Autorzy/autorki tekstów łatwych dla instytucji kultury;
graficy/graficzki;
redaktorzy językowi/redaktorki językowe;
instytucje kultury.
Wytyczne w zakresie tworzenia tekstów łatwych;
wzory tekstów łatwych;
ogólne zalecenia co do publikacji informacji w tekście łatwym na stronie internetowej instytucji;
raport podsumowujący.
Zwiększenie niezależności i poprawa możliwości rozwoju osób z zaburzeniami kognitywnymi;
zwiększenie świadomości pracowników instytucji kultury na temat tworzenia tekstów łatwych;
poprawa dostępności wydarzeń kulturalnych oraz społecznych dla osób z niepełnosprawnościami.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z zaburzeniami kognitywnymi;
osoby tworzące teksty lub ilustracje.
Zaznajomienie się z wytycznymi;
odpowiednie narzędzia umożliwiające tworzenie tekstów lub grafik.