Wstecz Lokator
Kategorie
O innowacji
Osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami, które mieszkają samotnie, często dotyka problem izolacji i wykluczenia społecznego, a z wiekiem coraz trudniej jest im samodzielnie funkcjonować. Jednocześnie wiele młodych osób, które potrzebują mieszkania, nie stać na najem po cenie rynkowej.
Osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami często dotyka problem wykluczenia społecznego. Nierzadko zdarza się też, że takie osoby nie mają nikogo bliskiego, a wsparcie opiekuńcze ze strony ośrodków pomocy społecznej często bywa niewystarczające. Jednocześnie możemy znaleźć wiele osób, które z różnych powodów potrzebują mieszkania (np. doświadczyły przemocy domowej, znajdują się w kryzysie bezdomności) i szukają bezpiecznego schronienia czy poprawy warunków bytowych.
Innowacja „Lokator” polega na połączeniu osób starszych lub OzN (które posiadają co najmniej jeden wolny i wyposażony pokój) z ludźmi potrzebującymi mieszkania. W zamian za dach nad głową pomagają swoim gospodarzom. Prowadzi to do poprawy warunków życia obu stron – lokator(ka) zyskuje bezpieczne schronienie, a osoba zależna – wsparcie w codziennych czynnościach.
Pierwszy etap programu polega na rozpowszechnianiu informacji o nowej usłudze na stronach ośrodków pomocy społecznej i w lokalnych mediach.
Drugi etap to poszukiwanie potencjalnych kandydatów, z którymi pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej rozmawiają o ich potrzebach, sytuacji życiowej, obawach związanych ze wspólnym zamieszkiwaniem. Przeprowadzana jest także diagnoza psychologiczna oraz – w przypadku przyszłych lokatorów – szkolenia z udzielania pierwszej pomocy i warsztaty m.in. w zakresie zarządzania czasem czy komunikacji interpersonalnej.
W trzecim etapie adresaci łączeni są w pary, w których mogą się bliżej poznać i zdecydować, czy chcą razem zamieszkać. Jeśli podejmą taką decyzję, to rolą podmiotu prowadzącego program jest regularne monitorowanie sytuacji w miejscu zamieszkania: diagnozowanie potrzeb w zakresie codziennego funkcjonowania, mediacja w przypadku konfliktów, pomoc w znalezieniu kolejnego adresata w sytuacji rezygnacji jednej ze stron. Każda para adresatów powinna zostać także zbadana pod kątem zadowolenia z realizacji programu.
Osoby poszukujące mieszkania, które są zdolne do zamieszkania z osobami zależnymi (OzN, seniorzy/seniorki);
osoby zależne dysponujące odpowiednimi warunkami mieszkaniowymi;
członkowie rodzin osób zależnych.
Ośrodki Pomocy Społecznej;
instytucje wspierające osoby w kryzysie bezdomności, psychicznym, finansowym itd.;
instytucje wspierające osoby zależne.
Kompendium o wdrażaniu i realizowaniu innowacji społecznej;
Poradnik dla pracowników ośrodków pomocy społecznej, w tym:
Kwestionariusz ankiety dla osoby poszukującej mieszkania;
kwestionariusz ankiety dla osoby posiadającej mieszkanie;
wzór zgody na udział w programie “Lokator”;
karta diagnozy psychologicznej kandydata na uczestnika programu;
wzór opinii o funkcjonowaniu społecznym osoby poszukującej miejsca do zamieszkania;
karta czynności i monitoringu;
karta usług doradczych;
wzór umowy udostępnienia lokalu;
oświadczenie użytkownika o poddaniu się egzekucji;
wzór regulaminu wspólnego zamieszkiwania;
wzór decyzji zespołu realizującego program “Lokator”.
Połączono dwie pary adresatów projektu – dwie osoby poszukujące miejsca do zamieszkania zostały lokatorami dwóch osób zależnych. Osoby biorące udział w testowaniu są zadowolone z ich efektów, o czym świadczą ich wypowiedzi. Uczestniczka innowacji – "Trochę się wahałam, jak ja będę się czuła? Już 17 lat byłam sama, od śmierci męża. Trochę się bałam. Ale jak [innowatorka] przyprowadziła [lokatorkę], to już wiedziałam, że będzie dobrze. Pomyślałam, że będzie jak córka".
Jak wdrożyć innowację?
Specjalista merytoryczny;
specjalista ds. integracji;
psycholog;
pracownik socjalny;
opiekun osoby zależnej;
radca prawny;
informatyk;
księgowy.
Koszt jest zależny od liczby osób korzystających z usługi. Szczegółowe wyliczenie znajduje się w dołączonym do modelu innowacji podręczniku. Dla pojedynczego cyklu programu koszty niezależne od liczby osób wynoszą min. 6400 zł (wliczają się w nie m.in. koszty szkoleń dla uczestników, promocji programu oraz dodatki do wynagrodzeń pracowników ośrodków pomocy społecznej). Przy każdym kolejnym uczestniku koszty wzrastają dodatkowo o min. 1000 zł (składają się na nie m.in. opłaty za usługi notarialne, testy psychologiczne i koszty wyposażenia lokatorów).
Kto za tym stoi?
Joanna Basińska – kierowniczka Działu Pomocy Usługowej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim:
Telefon: 41 276 76 57;
E-mail: jbasinska@mopsostrowiec.pl.