Wstecz Lokator

Zamieszkanie razem samotnych osób zależnych z osobami w kryzysie mieszkaniowym.
Zdjęcie Lokator

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Usługa
Problem, na który odpowiada innowacja

Osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami, które mieszkają samotnie, często dotyka problem izolacji i wykluczenia społecznego, a z wiekiem coraz trudniej jest im samodzielnie funkcjonować. Jednocześnie wiele młodych osób, które potrzebują mieszkania, nie stać na najem po cenie rynkowej.

Jak działa innowacja?

Osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami często dotyka problem wykluczenia społecznego. Nierzadko zdarza się też, że takie osoby nie mają nikogo bliskiego, a wsparcie opiekuńcze ze strony ośrodków pomocy społecznej często bywa niewystarczające. Jednocześnie możemy znaleźć wiele osób, które z różnych powodów potrzebują mieszkania (np. doświadczyły przemocy domowej, znajdują się w kryzysie bezdomności) i szukają bezpiecznego schronienia czy poprawy warunków bytowych.

Innowacja „Lokator” polega na połączeniu osób starszych lub OzN (które posiadają co najmniej jeden wolny i wyposażony pokój) z ludźmi potrzebującymi mieszkania. W zamian za dach nad głową pomagają swoim gospodarzom. Prowadzi to do poprawy warunków życia obu stron – lokator(ka) zyskuje bezpieczne schronienie, a osoba zależna – wsparcie w codziennych czynnościach.

  • Pierwszy etap programu polega na rozpowszechnianiu informacji o nowej usłudze na stronach ośrodków pomocy społecznej i w lokalnych mediach.

  • Drugi etap to poszukiwanie potencjalnych kandydatów, z którymi pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej rozmawiają o ich potrzebach, sytuacji życiowej, obawach związanych ze wspólnym zamieszkiwaniem. Przeprowadzana jest także diagnoza psychologiczna oraz – w przypadku przyszłych lokatorów – szkolenia z udzielania pierwszej pomocy i warsztaty m.in. w zakresie zarządzania czasem czy komunikacji interpersonalnej.

  • W trzecim etapie adresaci łączeni są w pary, w których mogą się bliżej poznać i zdecydować, czy chcą razem zamieszkać. Jeśli podejmą taką decyzję, to rolą podmiotu prowadzącego program jest regularne monitorowanie sytuacji w miejscu zamieszkania: diagnozowanie potrzeb w zakresie codziennego funkcjonowania, mediacja w przypadku konfliktów, pomoc w znalezieniu kolejnego adresata w sytuacji rezygnacji jednej ze stron. Każda para adresatów powinna zostać także zbadana pod kątem zadowolenia z realizacji programu.

Komu służy innowacja?
  • Osoby poszukujące mieszkania, które są zdolne do zamieszkania z osobami zależnymi (OzN, seniorzy/seniorki);

  • osoby zależne dysponujące odpowiednimi warunkami mieszkaniowymi;

  • członkowie rodzin osób zależnych.

Kto może wdrażać innowację?
  • Ośrodki Pomocy Społecznej;

  • instytucje wspierające osoby w kryzysie bezdomności, psychicznym, finansowym itd.;

  • instytucje wspierające osoby zależne.

Produkty powstałe w wyniku testowania

Kompendium o wdrażaniu i realizowaniu innowacji społecznej;

Poradnik dla pracowników ośrodków pomocy społecznej, w tym:

  • Kwestionariusz ankiety dla osoby poszukującej mieszkania;

  • kwestionariusz ankiety dla osoby posiadającej mieszkanie;

  • wzór zgody na udział w programie “Lokator”;

  • karta diagnozy psychologicznej kandydata na uczestnika programu;

  • wzór opinii o funkcjonowaniu społecznym osoby poszukującej miejsca do zamieszkania;

  • karta czynności i monitoringu;

  • karta usług doradczych;

  • wzór umowy udostępnienia lokalu;

  • oświadczenie użytkownika o poddaniu się egzekucji;

  • wzór regulaminu wspólnego zamieszkiwania;

  • wzór decyzji zespołu realizującego program “Lokator”.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Połączono dwie pary adresatów projektu – dwie osoby poszukujące miejsca do zamieszkania zostały lokatorami dwóch osób zależnych. Osoby biorące udział w testowaniu są zadowolone z ich efektów, o czym świadczą ich wypowiedzi. Uczestniczka innowacji – "Trochę się wahałam, jak ja będę się czuła? Już 17 lat byłam sama, od śmierci męża. Trochę się bałam. Ale jak [innowatorka] przyprowadziła [lokatorkę], to już wiedziałam, że będzie dobrze. Pomyślałam, że będzie jak córka".

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Specjalista merytoryczny;

  • specjalista ds. integracji;

  • psycholog;

  • pracownik socjalny;

  • opiekun osoby zależnej;

  • radca prawny;

  • informatyk;

  • księgowy.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Koszt jest zależny od liczby osób korzystających z usługi. Szczegółowe wyliczenie znajduje się w dołączonym do modelu innowacji podręczniku. Dla pojedynczego cyklu programu koszty niezależne od liczby osób wynoszą min. 6400 zł (wliczają się w nie m.in. koszty szkoleń dla uczestników, promocji programu oraz dodatki do wynagrodzeń pracowników ośrodków pomocy społecznej). Przy każdym kolejnym uczestniku koszty wzrastają dodatkowo o min. 1000 zł (składają się na nie m.in. opłaty za usługi notarialne, testy psychologiczne i koszty wyposażenia lokatorów).

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Ostrowiec Świętokrzyski
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]
Kontakt w sprawie innowacji

Joanna Basińska – kierowniczka Działu Pomocy Usługowej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim:

Telefon: 41 276 76 57;

E-mail: jbasinska@mopsostrowiec.pl.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content