Wstecz Niewidzialna wyprawa
Kategorie
O innowacji
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową mają znacznie mniejszy dostęp do rozrywek niż osoby widzące. Gry planszowe, które zyskują ostatnio coraz większą popularność, rzadko są przystosowane do potrzeb OzNW, wykluczając ich z możliwości aktywnego uczestnictwa w rozgrywce. Jako że bardzo często planszówki są wykorzystywane w różnego typu formalnych i nieformalnych działaniach integracyjnych, OzNW w takich przypadkach są wykluczane. Dodatkowo, ludzie bez dysfunkcji wzroku często nie umieją sobie wyobrazić, z jakimi wyzwaniami w życiu codziennym muszą mierzyć się osoby niewidzące lub słabowidzące.
Celem gry jest zaangażowanie we wspólną rozgrywkę osób niewidomych i widzących. Ze względu na potrzeby pierwszej z tych grup, gra składa się z elementów tyflograficznych (zapisów możliwych do odczytania za pomocą zmysłu dotyku), częściowo przypominających puzzle. Ubraillowienie oraz dodatkowe elementy, takie jak opaski na oczy dla osób widzących, pozwalają poznać świat za pomocą zmysłu dotyku i nadają grze planszowej wymiar włączający – “Niewidzialna wyprawa” integruje graczy z dysfunkcją wzroku z osobami widzącymi. Gra przedstawia codzienne problemy, z którymi muszą mierzyć się osoby niewidome i stawia przed graczem wymóg sprostania tym trudnościom. Celem gry jest zakupić bilet za zdobyte wcześniej punkty i wsiąść do autobusu. Ukazanie osobom widzącym chociaż cząstki trudności, które spotykają niewidomych, pomoże w integracji obu grup oraz zapobieganiu izolacji osób z dysfunkcją wzroku.
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową;
osoby bez dysfunkcji wzroku.
Wydawcy gotowi wydać grę na wolnym rynku;
instytucje pracujące z osobami z niepełnosprawnościami wzrokowymi (np. szkoły, organizacje społeczne, stowarzyszenia).
Prototyp gry planszowej: drewniana plansza i i kafle z syntetycznej żywicy.
Osoby widzące po przetestowaniu gry były zdumione, z iloma trudnościami borykają się na co dzień osoby z dysfunkcjami wzroku. Gra podnosiła świadomość osób bez niepełnosprawności w obszarze codziennego funkcjonowania ich niewidomych sąsiadów.
Jak wdrożyć innowację?
Wydawca gier planszowych.
Gra musi być wykonana z wysokiej jakości materiałów, które nie będą się zużywać przy ciągłym dotyku – generuje to wyższe koszty niż przy produkcji typowej gry planszowej: przy 1000 egzemplarzy – 450 zł netto za sztukę, przy 10 egzemplarzach – 670 zł netto za sztukę.
Kto za tym stoi?
Szymon Andrzejewski:
Telefon: 504 813 633;
E-mail: s.t.andrzejewski@gmail.com;
Facebook: https://www.facebook.com/Niewidzialnawyprawa/.
Fundacja Szansa dla Niewidomych:
Telefon: +48 22 51 010 99;
E-mail: szansa@szansadlaniewidomych.org;
Adres korespondencyjny: ul. Chlubna 88, 03-051 Warszawa.