Wstecz Wykorzystany Potencjał
Kategorie
O innowacji
Rekrutacja do pracy osób z niepełnosprawnością intelektualną (OzN) wymaga podjęcia szeregu działań w obszarze doradztwa zawodowego, pomocy psychologicznej i treningu, w tym wsparcia w miejscu pracy. Proces ten najczęściej realizują wyspecjalizowane Agencje Zatrudnienia Wspomaganego (AZW). Mają jednak ograniczone środki i możliwości, by przekonywać pracodawców do zatrudniania OzN. Potrzebne jest wsparcie tego procesu.
Problemem jest również fakt, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną najczęściej zatrudnia się do prostych fizycznych prac. Pracodawcy i rekruterzy zwykle nie szukają potencjału tych osób, obawiając się, że OzN nie poradzą sobie z bardziej skomplikowanymi zadaniami. Tymczasem, przy odpowiednim podejściu, klarownej strukturze, konkretnym określeniu zadania i wspierającym środowisku pracy, efektywność tych osób może być taka sama, a często nawet wyższa niż osób bez niepełnosprawności.
Wersja bazowa
Kluczowym elementem innowacji jest angażująca i inspirująca gra szkoleniowa “(nie)Wykorzystany potencjał” adresowana do pracodawców, która może być także z powodzeniem wykorzystywana przez organizacje i instytucje. Gra pomaga w zmianie przekonań i postaw dotyczących zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Na całość innowacji, oprócz gry, składają się także zestawy narzędzi i opracowania wspierające proces zmiany. Pudełko Wiedzy i Inspiracji to kompendium wiedzy i dobrych praktyk w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pudełko Narzędzi Rekrutacyjnych zawiera opis procesu zatrudniania OzN oraz wskazówki na temat procesu rekrutacji. Wykorzystane w innowacji elementy grywalizacji (metody opartej o wykorzystywanie mechanizmów z gier poza grami) mają za zadanie zaciekawić i bawić, ucząc jednocześnie nowych umiejętności.
Wersja zmodyfikowana w ramach projektu "Katalizator innowacji społecznych":
Innowacja jest ćwiczeniem szkoleniowym/warsztatowym przeprowadzanym w celu uwzględniania potencjału osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynku pracy. Podczas ćwiczenia zespół współdziała w symulacji procedury zatrudnieniowej pracowników do ośrodka wypoczynkowego prowadzonego przez przedsiębiorstwo społeczne. Celem ćwiczenia jest zatrudnienie 6 osób spośród 13 kandydatek i kandydatów.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
pracodawcy, którzy wyrażają chęć zatrudnienia OzN;
Wersja zmodyfikowana w KIS:
osobom uczestniczącym w zajęciach antydyskryminacyjnych;
przedsiębiorstwom społecznym na etapie wsparcie z OWES.
Agencje zatrudnienia wspomaganego;
warsztaty terapii zajęciowej;
zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej;
działy HR;
instytucje rynku pracy;
organizacje społeczne pracujące w obszarze aktywizacji zawodowej.
Wersja zmodyfikowana w KIS:
ośrodki wsparcia ekonomii społecznej,
edukatorzy i edukatorki antydyskryminacyjne,
szkoły.
Gra “(nie)Wykorzystany Potencjał”;
podręcznik “(nie)Wykorzystany Potencjał”;
Pudełko Narzędzi Rekrutacyjnych (PNR);
Pudełko Wiedzy i Inspiracji.
Wersja zmodyfikowana w KIS:
13 CV i listów motywacyjnych,
Instrukcja dla osób uczestniczących;
tabela wyników;
scenariusz zajęć dla osoby prowadzącej;
Zasobnik wiedzy i inspiracji.
Nastąpiła zmiana postawy potencjalnych pracodawców i chęć włączenia osób z niepełnosprawnościami w miejsce pracy. Zwiększyły się szanse na aktywizację zawodową OzN.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
pracodawcy, którzy wyrażają chęć zatrudnienia OzN.
Gra „(nie)Wykorzystany Potencjał” (wydruk jej elementów).
Wersja zmodyfikowana w KIS:
Potrzebny jest wydruk:
13 CV i listów motywacyjnych,
Instrukcji dla osób uczestniczących;
tabeli wyników.
Ze scenariusza zajęć dla osoby prowadzącej oraz "Zasobnika wiedzy i inspiracji" można korzystać tylko w wersji elektronicznej.
Kto za tym stoi?
Pliki do pobrania
- Pudełko wiedzy i inspiracji
- Dodatek do rozdziału 1
- Zestaw narzędzi rekrutacyjnych
- Lista produktów innowacji
- Instrukcja do gry
- Jak korzystać z plików gry
- Karta zespołu
- Naklejka na pudełko
- Niewykorzystany Potencjał
- Pionki do druku samodzielnego
- Pionki do druku w drukarni
- Plansza awers
- Plansza rewers
- Podręcznik do gry
- Specyfikacja techniczna gry
- Opis wyników gry
- Komplet materiałów po modyfikacji w 2023 r. w projekcie Katalizator innowacji społecznych