Wstecz Wykorzystany Potencjał

Zachęcanie pracodawców do zatrudniania osób z niepełnosprawnością (zmiana przekonań, dobre praktyki, narzędzia do rekrutacji, wsparcie).
Zdjęcie Wykorzystany Potencjał

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Rekrutacja do pracy osób z niepełnosprawnością intelektualną (OzN) wymaga podjęcia szeregu działań w obszarze doradztwa zawodowego, pomocy psychologicznej i treningu, w tym wsparcia w miejscu pracy. Proces ten najczęściej realizują wyspecjalizowane Agencje Zatrudnienia Wspomaganego (AZW). Mają jednak ograniczone środki i możliwości, by przekonywać pracodawców do zatrudniania OzN. Potrzebne jest wsparcie tego procesu.

Problemem jest również fakt, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną najczęściej zatrudnia się do prostych fizycznych prac. Pracodawcy i rekruterzy zwykle nie szukają potencjału tych osób, obawiając się, że OzN nie poradzą sobie z bardziej skomplikowanymi zadaniami. Tymczasem, przy odpowiednim podejściu, klarownej strukturze, konkretnym określeniu zadania i wspierającym środowisku pracy, efektywność tych osób może być taka sama, a często nawet wyższa niż osób bez niepełnosprawności.

Jak działa innowacja?

Wersja bazowa

Kluczowym elementem innowacji jest angażująca i inspirująca gra szkoleniowa “(nie)Wykorzystany potencjał” adresowana do pracodawców, która może być także z powodzeniem wykorzystywana przez organizacje i instytucje. Gra pomaga w zmianie przekonań i postaw dotyczących zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Na całość innowacji, oprócz gry, składają się także zestawy narzędzi i opracowania wspierające proces zmiany. Pudełko Wiedzy i Inspiracji to kompendium wiedzy i dobrych praktyk w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pudełko Narzędzi Rekrutacyjnych zawiera opis procesu zatrudniania OzN oraz wskazówki na temat procesu rekrutacji. Wykorzystane w innowacji elementy grywalizacji (metody opartej o wykorzystywanie mechanizmów z gier poza grami) mają za zadanie zaciekawić i bawić, ucząc jednocześnie nowych umiejętności.

Wersja zmodyfikowana w ramach projektu "Katalizator innowacji społecznych":

Innowacja jest ćwiczeniem szkoleniowym/warsztatowym przeprowadzanym w celu uwzględniania potencjału osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynku pracy. Podczas ćwiczenia zespół współdziała w symulacji procedury zatrudnieniowej pracowników do ośrodka wypoczynkowego prowadzonego przez przedsiębiorstwo społeczne. Celem ćwiczenia jest zatrudnienie 6 osób spośród 13 kandydatek i kandydatów.

Komu służy innowacja?
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną;

  • pracodawcy, którzy wyrażają chęć zatrudnienia OzN;

Wersja zmodyfikowana w KIS:

  • osobom uczestniczącym w zajęciach antydyskryminacyjnych;

  • przedsiębiorstwom społecznym na etapie wsparcie z OWES.

Kto może wdrażać innowację?
  • Agencje zatrudnienia wspomaganego;

  • warsztaty terapii zajęciowej;

  • zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej;

  • działy HR;

  • instytucje rynku pracy;

  • organizacje społeczne pracujące w obszarze aktywizacji zawodowej.

Wersja zmodyfikowana w KIS:

  • ośrodki wsparcia ekonomii społecznej,

  • edukatorzy i edukatorki antydyskryminacyjne,

  • szkoły.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Gra “(nie)Wykorzystany Potencjał”;

  • podręcznik “(nie)Wykorzystany Potencjał”;

  • Pudełko Narzędzi Rekrutacyjnych (PNR);

  • Pudełko Wiedzy i Inspiracji.

Wersja zmodyfikowana w KIS:

  • 13 CV i listów motywacyjnych,

  • Instrukcja dla osób uczestniczących;

  • tabela wyników;

  • scenariusz zajęć dla osoby prowadzącej;

  • Zasobnik wiedzy i inspiracji.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Nastąpiła zmiana postawy potencjalnych pracodawców i chęć włączenia osób z niepełnosprawnościami w miejsce pracy. Zwiększyły się szanse na aktywizację zawodową OzN.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną;

  • pracodawcy, którzy wyrażają chęć zatrudnienia OzN.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Gra „(nie)Wykorzystany Potencjał” (wydruk jej elementów).

Wersja zmodyfikowana w KIS:

Potrzebny jest wydruk:

  • 13 CV i listów motywacyjnych,

  • Instrukcji dla osób uczestniczących;

  • tabeli wyników.

    Ze scenariusza zajęć dla osoby prowadzącej oraz "Zasobnika wiedzy i inspiracji" można korzystać tylko w wersji elektronicznej.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "826464f5-bd3a-4007-86df-f722e6fe9d34"
Małe Wielkie Zmiany [2016-2019]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowanie na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content