Wstecz Aktywizacji zawodowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Kategorie
O innowacji
Osoby z niepełnosprawnościami po ukończeniu szkół często pozostają bierne zawodowo. Może być to spowodowane:
niewłaściwym wyborem kierunku kształcenia;
brakiem możliwości właściwego zdiagnozowania;
niedostosowaniem narzędzi z zakresu doradcy zawodowego;
brakiem doradztwa zawodowego;
lękiem przed podjęciem pracy;
brakiem indywidualnego wsparcia w okresie praktyk.
Decydując o wyborze szkoły dla dzieci z niepełnosprawnościami, ich rodzice kierują się głównie bliskością zamieszkania, a nie ofertą edukacyjną placówki. Uczniowie i ich rodzice nie postrzegają szkoły jako miejsca, które przygotuje do wejścia na rynek pracy, a jedynie jako ustawowy obowiązek.
Celem innowacji jest stworzenie mechanizmów przejścia osób z niepełnosprawnością intelektualną z etapu edukacji na rynek pracy. Stanowiska, na których zaczynać będzie pracę odbiorca bądź odbiorczyni innowacji, mają być indywidualnie dobrane przy wsparciu instruktora – „cienia”. Model przedstawia spójny system, w który zaangażowana jest szkoła specjalna, jej nauczyciele i instruktorzy, rodzice i pracodawcy. Nauczycielem/instruktorem – „cieniem” – osoby z niepełnosprawnością intelektualną może zostać ktoś, kto zna odbiorcę innowacji, jego rodziców, środowisko oraz pracodawcę. „Cień” nie monitoruje postępów osoby z niepełnosprawnością w miejscu pracy, tylko uczestniczy w wykonywaniu czynności i koryguje błędy.
Wchodzące na rynek pracy osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
uczniowie szkół specjalnych;
podopieczni specjalnych ośrodków wychowawczych, środowiskowych domów opieki lub warsztatów terapii zajęciowej.
Ponadgimnazjalne szkoły specjalne;
ośrodki wychowawcze;
środowiskowe domy pomocy;
warsztaty terapii zajęciowej;
stowarzyszenie skupiające osoby z niepełnosprawnością;
powiatowe urzędy pracy;
pracodawcy zainteresowani przyjmowaniem do pracy absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną;
organizacje i stowarzyszenia, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Podręcznik zawierający model przygotowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach edukacji do zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
Przygotowano osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zatrudnienia na otwartym rynku pracy, co wspiera ich poczucie niezależności i aktywizuje je społecznie. Projekt obala szkodliwe stereotypy wykluczające OzNI z rynku pracy.
Jak wdrożyć innowację?
Instruktorzy lub nauczyciele, którzy będą pełnić rolę „cieni”;
pracodawcy chętni, by zatrudnić osobę z niepełnosprawnością intelektualną.
,,Model pracy zespołu do spraw przygotowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie do odnalezienia się na rynku pracy w specjalnych placówkach edukacyjnych’’ w formie materiału drukowanego wraz z wersją elektroniczną oraz z narzędziami badawczymi wypracowywanymi i zweryfikowanymi w trakcie testowania;
sfinansowanie pomocy dydaktycznych i ćwiczeń, narzędzi badawczych;
organizacja praktyk wspomaganych na indywidualnie dobranych stanowiskach pracy przy wsparciu instruktora ,„cienia”;
zatrudnienie instruktora „cienia”.
Kto za tym stoi?
Stowarzyszenie Przyjaciół Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Firleju „Wodnik Szuwarek”:
Telefon: 81 857 50 16;
E-mail: oswfirlej@o2.pl; wodszuwfirlej@interia.pl;
Adres korespondencyjny: ul. Choiny 6, 21-136 Firlej.