Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Aktywizacji zawodowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Stworzenie mechanizmów przejścia osób z niepełnosprawnością intelektualną z etapu edukacji na rynek pracy.
Zdjęcie Aktywizacji zawodowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Stowarzyszenie Przyjaciół Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Firleju „Wodnik Szuwarek”
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Firlej
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "aa9a5abe-2f72-4f94-9065-48e0c54405cb"
Mikro innowacje - makro korzyści [2016-2019]
Kontakt w sprawie innowacji

Stowarzyszenie Przyjaciół Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Firleju „Wodnik Szuwarek”:

Telefon: 81 857 50 16;

E-mail: oswfirlej@o2.pl; wodszuwfirlej@interia.pl;

Adres korespondencyjny: ul. Choiny 6, 21-136 Firlej.

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Osoby z niepełnosprawnościami po ukończeniu szkół często pozostają bierne zawodowo. Może być to spowodowane:

  • niewłaściwym wyborem kierunku kształcenia;

  • brakiem możliwości właściwego zdiagnozowania;

  • niedostosowaniem narzędzi z zakresu doradcy zawodowego;

  • brakiem doradztwa zawodowego;

  • lękiem przed podjęciem pracy;

  • brakiem indywidualnego wsparcia w okresie praktyk.

    Decydując o wyborze szkoły dla dzieci z niepełnosprawnościami, ich rodzice kierują się głównie bliskością zamieszkania, a nie ofertą edukacyjną placówki. Uczniowie i ich rodzice nie postrzegają szkoły jako miejsca, które przygotuje do wejścia na rynek pracy, a jedynie jako ustawowy obowiązek.

Jak działa innowacja?

Celem innowacji jest stworzenie mechanizmów przejścia osób z niepełnosprawnością intelektualną z etapu edukacji na rynek pracy. Stanowiska, na których zaczynać będzie pracę odbiorca bądź odbiorczyni innowacji, mają być indywidualnie dobrane przy wsparciu instruktora – „cienia”. Model przedstawia spójny system, w który zaangażowana jest szkoła specjalna, jej nauczyciele i instruktorzy, rodzice i pracodawcy. Nauczycielem/instruktorem – „cieniem” – osoby z niepełnosprawnością intelektualną może zostać ktoś, kto zna odbiorcę innowacji, jego rodziców, środowisko oraz pracodawcę. „Cień” nie monitoruje postępów osoby z niepełnosprawnością w miejscu pracy, tylko uczestniczy w wykonywaniu czynności i koryguje błędy.

Komu służy innowacja?
  • Wchodzące na rynek pracy osoby z niepełnosprawnością intelektualną;

  • uczniowie szkół specjalnych;

  • podopieczni specjalnych ośrodków wychowawczych, środowiskowych domów opieki lub warsztatów terapii zajęciowej.

Kto może wdrażać innowację?
  • Ponadgimnazjalne szkoły specjalne;

  • ośrodki wychowawcze;

  • środowiskowe domy pomocy;

  • warsztaty terapii zajęciowej;

  • stowarzyszenie skupiające osoby z niepełnosprawnością;

  • powiatowe urzędy pracy;

  • pracodawcy zainteresowani przyjmowaniem do pracy absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną;

  • organizacje i stowarzyszenia, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością.

Produkty powstałe w wyniku testowania

Podręcznik zawierający model przygotowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach edukacji do zatrudnienia na otwartym rynku pracy.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Przygotowano osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zatrudnienia na otwartym rynku pracy, co wspiera ich poczucie niezależności i aktywizuje je społecznie. Projekt obala szkodliwe stereotypy wykluczające OzNI z rynku pracy.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Instruktorzy lub nauczyciele, którzy będą pełnić rolę „cieni”;

  • pracodawcy chętni, by zatrudnić osobę z niepełnosprawnością intelektualną.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • ,,Model pracy zespołu do spraw przygotowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie do odnalezienia się na rynku pracy w specjalnych placówkach edukacyjnych’’ w formie materiału drukowanego wraz z wersją elektroniczną oraz z narzędziami badawczymi wypracowywanymi i zweryfikowanymi w trakcie testowania;

  • sfinansowanie pomocy dydaktycznych i ćwiczeń, narzędzi badawczych;

  • organizacja praktyk wspomaganych na indywidualnie dobranych stanowiskach pracy przy wsparciu instruktora ,„cienia”;

  • zatrudnienie instruktora „cienia”.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content