Wstecz Oswajanie dorosłości
Kategorie
O innowacji
Z badań wynika, że wielu ludzi z niepełnosprawnością intelektualną, podobnie jak osoby bez niepełnosprawności, w pewnym wieku zaczyna odkrywać swoją seksualność. Niektóre z nich decydują się później zakładać rodziny, chcą zostać rodzicami. Osoby te często nie są należycie wyedukowane w kwestiach seksualności, nie są też przygotowane do odnalezienia się w roli rodzica. Może to prowadzić do problemów w wychowywaniu dzieci, w tym takich, z którymi nie muszą mierzyć się pełnosprawni rodzice.
Istotą innowacji jest program szkoleniowy, który przygotowuje terapeutów do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną (OzNI) przy wykorzystaniu symulatora niemowlęcia. Jest to lalka z wbudowanym minikomputerem i specjalnym oprogramowaniem imitującym zachowania noworodka. Symulacja opieki nad dzieckiem jest metodą edukacyjną, odtwarzającą rzeczywistą opiekę nad dzieckiem w sztucznie wytworzonych warunkach, co umożliwia odbiorcom przeżywanie i doświadczanie roli rodzica, jednocześnie przygotowując ich do odpowiedzialnego podejścia do opieki nad niemowlęciem. Operatorem symulatora jest terapeuta/edukator/opiekun, który dobierając odpowiednią wersję programu i odczytując jego rezultaty, jest w stanie ocenić postępy edukacyjne podopiecznego.
Na innowację składają się:
program szkoleniowy dla specjalistów pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, który dostarcza podstawowe informacje dot. problematyki rodzicielstwa i seksualności OzNI, obsługi symulatora niemowlęcia, zastosowania symulatora niemowlęcia w pracy terapeutycznej;
warsztat wyjazdowy – oferta szkoleniowa skierowana do specjalistów pracujących z OzNI oraz samych OzNI;
punkt konsultacyjny – działalność realizowana przez specjalistów w zakresie edukacji seksualnej, przeszkolonych w ramach innowacji. Punkt konsultacyjny organizuje indywidualne konsultacje, terapię i diagnostykę OzNI w zakresie zaburzeń seksualnych, a także grupowe szkolenia i zajęcia edukacyjne w ośrodkach wsparcia dla OzNI.
Pracownicy placówek wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną: terapeuci, instruktorzy, opiekunowie, rodzice;
osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Szkoły integracyjne i ogólnodostępne;
szkoły specjalne dla osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną;
szkoły specjalne dla osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną;
internaty;
placówki dla osób dorosłych (warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, centra aktywności i inne);
placówki całodobowego pobytu (mieszkania treningowe, mieszkania chronione, domy pomocy społecznej i inne);
instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnością.
Poradnik “Oswajanie dorosłości. Zastosowanie symulatora niemowlęcia w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów”.
scenariusze zajęć realizowanych podczas warsztatów wyjazdowych;
dzienniczek uczestnika warsztatów;
raport z badań dzienniczków uczestników warsztatu wyjazdowego/opiekunów symulatorów niemowląt;
wzory kontraktów z rodzicami/opiekunami dotyczących opieki nad symulatorem niemowlęcia;
scenariusze zajęć realizowanych podczas warsztatów wyjazdowych;
punkt konsultacyjny;
film z warsztatu wyjazdowego.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną wzięły udział w warsztatach wyjazdowych, w ramach których podjęły opiekę nad symulatorami niemowląt. Przez cały czas trwania wyjazdu były odpowiedzialne za symulatory, a wszelkie trudności z tym związane mogły na bieżąco omawiać z edukatorami i psychoterapeutami. Uczestnicy warsztatów wzięli też udział w cyklu zajęć dotyczących m.in. edukacji seksualnej, rodziny, miłości, opieki, odpowiedzialności, asertywności. Rodzice i opiekunowie osób z niepełnosprawnością pozytywnie wypowiadali się o warsztatach. Niektórzy z nich przyznali, że wcześniej nie zauważali, do ilu rzeczy jest zdolne ich dziecko. Dzięki projektowi zaczęli wykazywać większe zrozumienie dla seksualności i umiejętności swoich córek i synów.
Jak wdrożyć innowację?
Psychoterapeuci, edukatorzy seksualni;
osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Zapewnienie warunków warsztatowych w celu przeprowadzenia szkoleń (sale, ośrodki wyjazdowe);
symulatory niemowlęcia;
zapewnienie rzetelnej opieki i wiedzy ze strony edukatorów/terapeutów.
Kto za tym stoi?
Pliki do pobrania
- Wzory dokumentów, raport z badań dzienniczków uczestników warsztatu wyjazdowego/opiekunów symulatorów niemowląt
- Broszura innowacji
- Broszura innowacji w języku angielskim
- Podręcznik dla specjalistów
- Program szkolenia specjalistów
- Film o innowacji
- Podręcznik wdrażania innowacji
- Film o innowacji z angielskimi napisami