Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Romski w obrazkach

Audiowizualny, interaktywny słownik ułatwiający dzieciom romskim pochodzenia rumuńskiego zrozumienie języka polskiego
Zdjęcie Romski w obrazkach

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja
  • Brak lub bardzo słaba znajomość języka polskiego wśród dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego;

  • poczucie wyobcowania w szkole: doświadczenie izolacji kulturowej, językowej, infrastrukturalnej, etnicznej;

  • brak skutecznych procesów integracyjnych między uczniami romskimi i polskimi;

  • negatywne stereotypy, gorsze traktowanie przez uczniów z grupy większościowej i nauczycieli;

  • brak edukacyjnych materiałów dostosowanych do grupy romskiej i skierowanych do dzieci.

Jak działa innowacja?

Szkoła, która prowadzi nauczanie integracyjne, otrzymuje mobilną walizkę: tablet z wgranym interaktywnym PDF zawierającym słownik w formie tematycznych plansz cyfrowych z nagraniami haseł w języku romskim (w odpowiednim dialekcie) i polskim dla asystentów edukacji romskiej, a także analogowe karty słownika i książeczkę osiągnięć z naklejkami dla każdego ucznia. Hasła polskie i romskie są nagrane tak, aby mogły z nimi zapoznać dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać i pisać. Hasła obrazkowe opracowane są w stylu wybranym przez dzieci romskie – komunikatywnym i atrakcyjnym. Projekt angażuje bezpośrednio dzieci, zarówno w procesie opracowania, testowania jak i korzystania z materiałów. Innowacyjna jest również forma, która wprowadza elementy zabawy, integracji, motywacji.

Komu służy innowacja?
  • Dzieci romskie pochodzenia rumuńskiego, które rozpoczynają naukę w szkole podstawowej;

  • asystentki i asystenci edukacji romskiej.

Kto może wdrażać innowację?
  • Pedagodzy szkolni;

  • nauczyciele;

  • opiekunowie świetlic;

  • rodzice uczniów.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Mobilna walizka z materiałami dydaktycznymi.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania
  • Wsparcie uczniów romskich pochodzenia rumuńskiego w zaaklimatyzowaniu się w obcym językowo i kulturowo środowisku szkolnym;

  • wprowadzenie ich do zajęć w grupie rówieśniczej i ułatwienie im uczestnictwa w edukacji szkolnej.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Asystentki i asystenci edukacji romskiej;

  • nauczyciele i pedagodzy szkół polskich;

  • dzieci z grupy docelowej.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Mobilna walizka z materiałami dydaktycznymi.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Grupa nieformalna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content