Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze

Model kształcenia artystycznego osób niesłyszących i z niepełnosprawnością wzroku
Zdjęcie Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

W teatrze brakuje twórców z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Sztuka tworzona przez te osoby zbyt często jest postrzegana przez pryzmat krzywdzących stereotypów i traktowana wyłącznie jako rezultat terapii zajęciowej, który nie powinien być porównywany do pracy profesjonalnych artystów. Problem polega też na braku świadomości twórców teatralnych dotyczącej potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Jak działa innowacja?

Program kursu składa się z:

  • rocznego kursu teatralnego dla pełnosprawnych twórców teatralnych oraz twórców Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku, a także osób Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku zainteresowanych rozwojem artystycznym;

  • rezydencji artystycznej w instytucjach kultury, która pozwoli uczestnikom na wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce, poznanie działania instytucji kultury, a także zdobycie (czasem pierwszych) osiągnięć do portfolio.

Proponowane metody prowadzenia warsztatów to improwizacja, ćwiczenia ruchowe, choreograficzne, pantomima, elementarne zadania aktorskie, praca nad tworzeniem wypowiedzi artystycznej, tworzenie etiud w zespołach, działania dramaturgiczne, praca z muzyką i dźwiękiem.

Komu służy innowacja?
  • Dorosłe osoby z niepełnosprawnością wzroku zainteresowane działaniami artystycznymi (w szczególności teatrem);

  • dorosłe osoby g/Głuche zainteresowane działaniami artystycznymi (szczególnie teatrem);

  • dorośli pełnosprawni artyści teatralni zainteresowani tworzeniem dostępnego teatru.

Kto może wdrażać innowację?
  • Osoby prowadzące warsztaty, w tym twórcy teatralni;

  • tłumacze polskiego języka migowego;

  • instytucje zaangażowane w testowanie modelu;

  • internetowe portale teatralne;

  • organizacje i fundacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnością lub działające na rzecz poprawy dostępności;

  • wolontariusze.

Miejsce testowania innowacji

Narodowy Stary Teatr w Krakowie, ul. Jagiellońska 5.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Kurs teatralny (scenariusze, broszura).

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania
  • Możliwość rozwijania zainteresowań, a także otwarcia drogi do zawodowego aktorstwa;

  • zmniejszenie poczucia wykluczenia i dyskryminacji z powodu niepełnosprawności.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Osoby z grupy docelowej;

  • tłumacze PJM;

  • artyści teatralni, instruktorzy;

  • koordynator/ka projektu.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Przeprowadzenie warsztatów wymaga pokrycia kosztów: wynagrodzeń dla prowadzących, tłumaczy PJM oraz audiodeskrypcji, wynajmu przestrzeni, materiałów warsztatowych, materiałów informacyjno-rekrutacyjnych;

  • przestrzeń, w której odbywają się zajęcia, powinna być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami;

  • warto również rozważyć nawiązanie partnerstwa, na przykład z organizacją reprezentującą osoby z niepełnosprawnością.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Osoba fizyczna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content