Wstecz Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze
Kategorie
O innowacji
W teatrze brakuje twórców z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Sztuka tworzona przez te osoby zbyt często jest postrzegana przez pryzmat krzywdzących stereotypów i traktowana wyłącznie jako rezultat terapii zajęciowej, który nie powinien być porównywany do pracy profesjonalnych artystów. Problem polega też na braku świadomości twórców teatralnych dotyczącej potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Program kursu składa się z:
rocznego kursu teatralnego dla pełnosprawnych twórców teatralnych oraz twórców Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku, a także osób Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku zainteresowanych rozwojem artystycznym;
rezydencji artystycznej w instytucjach kultury, która pozwoli uczestnikom na wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce, poznanie działania instytucji kultury, a także zdobycie (czasem pierwszych) osiągnięć do portfolio.
Proponowane metody prowadzenia warsztatów to improwizacja, ćwiczenia ruchowe, choreograficzne, pantomima, elementarne zadania aktorskie, praca nad tworzeniem wypowiedzi artystycznej, tworzenie etiud w zespołach, działania dramaturgiczne, praca z muzyką i dźwiękiem.
Dorosłe osoby z niepełnosprawnością wzroku zainteresowane działaniami artystycznymi (w szczególności teatrem);
dorosłe osoby g/Głuche zainteresowane działaniami artystycznymi (szczególnie teatrem);
dorośli pełnosprawni artyści teatralni zainteresowani tworzeniem dostępnego teatru.
Osoby prowadzące warsztaty, w tym twórcy teatralni;
tłumacze polskiego języka migowego;
instytucje zaangażowane w testowanie modelu;
internetowe portale teatralne;
organizacje i fundacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnością lub działające na rzecz poprawy dostępności;
wolontariusze.
Narodowy Stary Teatr w Krakowie, ul. Jagiellońska 5.
Praktyczny przewodnik (wersja drukowana i pdf);
film z realizacji warsztatów z napisami, audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy.
Możliwość rozwijania zainteresowań, a także otwarcia drogi do zawodowego aktorstwa;
zmniejszenie poczucia wykluczenia i dyskryminacji z powodu niepełnosprawności.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z grupy docelowej;
tłumacze PJM;
artyści teatralni, instruktorzy;
koordynator/ka projektu.
Przeprowadzenie warsztatów wymaga pokrycia kosztów: wynagrodzeń dla prowadzących, tłumaczy PJM oraz audiodeskrypcji, wynajmu przestrzeni, materiałów warsztatowych, materiałów informacyjno-rekrutacyjnych;
przestrzeń, w której odbywają się zajęcia, powinna być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami;
warto również rozważyć nawiązanie partnerstwa, na przykład z organizacją reprezentującą osoby z niepełnosprawnością.