Wstecz Teleasystent
Kategorie
O innowacji
Samodzielne przemieszczanie się w przestrzeni miejskiej, szczególnie jeśli trzeba udać się do nowego, nieznanego miejsca, jest dla osób z dysfunkcją wzroku uciążliwe i niebezpieczne. Dzięki wsparciu osobistych asystentów wiele osób niewidzących może podjąć aktywność edukacyjną czy zawodową. Nie ma jednak możliwości zapewnienia takiej asysty w wymiarze godzinowym, która pokryje pełne zapotrzebowanie dobowe potrzebującego. Aktywne osoby z dysfunkcją wzroku najczęściej korzystają z pomocy rodzin i znajomych, co rodzi zarówno trudności z planowaniem (rodzina musi podporządkować swoje działania potrzebom tej osoby), jak i frustrację. Infrastruktura miejska czy komunikacja publiczna nie ułatwiają w wystarczającym stopniu samodzielnej aktywności osób niewidzących.
“Teleasystent” to aplikacja mobilna, przy pomocy której asystent może udzielać zdalnego wsparcia osobie z niepełnosprawnością wzrokową. Jest to połączenie wideorozmowy (dzięki wykorzystaniu kamery telefonu) z nawigacją ,,na żywo” w terenie. Wsparcie odbywa się w czasie rzeczywistym. Ze względu na indywidualne trudności związane z poruszaniem się osoby z dysfunkcją wzroku, zaproponowano użycie opaski dotychczas wykorzystywanej przez biegaczy podczas treningu. Częścią aplikacji jest kalendarz spotkań i platforma wymiany informacji pomiędzy użytkownikami – zarówno osobami niewidzącymi, jak i asystentami. Pozwala to na wcześniejsze zgłoszenie potrzeby asysty i zapewnienie sobie wsparcia w konkretnym momencie dnia. Umożliwia też zgłoszenie nagłej, nieprzewidzianej sytuacji, na którą zareaguje jeden z asystentów. “Teleasystent" zakłada wsparcie w trzech obszarach:
CityTime – wsparcie w poruszaniu się w przestrzeni miejskiej i związanymi z tym problemami;
HomeTime – wsparcie w różnych czynnościach domowych;
SpecialTime – wsparcie charakterystyczne dla danej osoby, może być związane np. z jej zainteresowaniami.
Osoby z dysfunkcją wzroku.
Instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty współpracujące z osobami niewidzącymi i słabowidzącymi.
Aplikacja “Teleasystent”;
Głosowa instrukcja obsługi aplikacji.
Powstała aplikacja mobilna “Teleasystent”. Została przetestowana na grupie 6 osób. Użytkownicy aplikacji mieli możliwość skorzystać ze zdalnego wsparcia jednego z dostępnych asystentów i sprawdzić efekty współpracy w praktyce. Test pokazał, że pomoc zdalna realizowana incydentalnie w czasie rzeczywistym przez aplikację „Teleasystent” pozwala bezpiecznie poruszać się osobom niezależnie od warunków atmosferycznych. Teleasystent spotykał się z osobami z dysfunkcją wzroku by poznać sposób poruszania się i funkcjonowanie każdej z nich. Spotkania dotyczyły asysty w domu, wsparcia w spędzaniu czasu wolnego, wsparcia w kontaktach z instytucjami. Uczestnik testu: „Aplikacja jest czymś co powinno się rozprzestrzenić na cały świat, bo pomaga osobom widzącym, które chcą pomagać osobom niewidzącym”.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby gotowe do bycia asystentami dla osób z dysfunkcją wzroku.
Wyszkolenie asystentów, sprawne funkcjonowanie aplikacji (i związane z tym koszty).
Kto za tym stoi?
Chrześcijańskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół OGNISKO:
Telefon: 12 423 12 31;
E-mail: biuro@ognisko.org.pl;
Facebook: https://www.facebook.com/StowarzyszenieOgnisko/;
Adres korespondencyjny: ul. Lubelska 21 30-003 Kraków.