Wstecz Wykorzystanie druku 3D w tworzeniu zabawek dla dzieci niewidomych
Kategorie
O innowacji
Ograniczona liczba zabawek dydaktycznych dla dzieci (szczególnie małych) z dysfunkcją narządu wzroku.
W ramach innowacji powstały cztery modele trójwymiarowych puzzli edukacyjnych dla dzieci z dysfunkcją wzroku, umożliwiających odbiorcom ćwiczenie percepcji dotykowej i wyobraźni przestrzennej, poszerzających zakres wiedzy o świecie, a także pomagających w nauce alfabetu Braille’a i trenowaniu umiejętności związanych z nauką czytania i pisania (zwłaszcza dzielenie wyrazu na litery). Każda układanka podzielona jest na tyle elementów, z ilu znaków składa się dane słowo (np. RYBA – 4). Na poszczególnych jej częściach umieszczone są litery w alfabecie Braille’a. Po odpowiednim połączeniu elementów powstaje przedmiot, który kształtem odwzorowuje utworzone słowo (np. wspomnianą rybę).
Dzieci z niepełnosprawnością narządu wzroku.
Placówki edukacyjne;
organizacje pozarządowe;
rodzice dzieci z niepełnosprawnością narządu wzroku;
terapeuci/terapeutki;
osoby prowadzące warsztaty dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Zabawki edukacyjne;
specyfikacja techniczna i materiałoznawcza.
Atrakcyjna i merytoryczna pomoc naukowa;
poszerzona wyobraźnia przestrzenna dzieci, ich percepcja dotykowa;
poszerzony zakres wiedzy.
Wszystkie dzieci uczestniczące w testowaniu innowacji były zaciekawione puzzlami i oceniły je bardzo pozytywnie. Z radością czekały na kolejną układankę, dobrze bawiły się próbując odczytać litery. Były bardzo zmotywowane do ułożenia wszystkich kształtów. Większość mówiła, że chciałaby ułożyć więcej zwierząt. Dzieci z radością odkrywały poszczególne części ciała zwierzaków i próbowały się nimi bawić (stawiać na stole, “chodzić nimi” po blacie). Znaczna część uczestników testowania dobrze czuła się również w roli specjalisty, wypowiadając się na temat układanek i próbując udzielić rzetelnej informacji zwrotnej.
Jak wdrożyć innowację?
Dzieci z niepełnosprawnością wzroku;
osoby dorosłe nadzorujące zabawę (osoby prowadzące zajęcia czy warsztaty, rodzice etc.).
Drukarka 3D lub zlecenie wydruku puzzli;
dostęp do instrukcji innowacji.
Kto za tym stoi?
E-mail: spoleczna21@stowarzyszenietecza.org.