Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Zakupy bez barier

Dzwonek w sklepach, który informuje, że w pomieszczeniu pojawiła się osoba potrzebująca pomocy przy zakupach.
Zdjęcie Zakupy bez barier

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Gmina Kęty – GOPS w Kętach
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Gmina Kęty
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "80cf1321-f5cd-405d-bc7d-4a9de54c6fa1"
Małopolski Inkubator Innowacji Społecznych [2016-2019]
Kontakt w sprawie innowacji

GOPS w Kętach:

Telefon: 33 845 28 70;

E-mail: poczta@gops.kety.pl;

Adres korespondencyjny: ul. Żwirki i Wigury 8, 32-650 Kęty.

O innowacji

Charakter innowacji
Usługa
Problem, na który odpowiada innowacja

Ograniczona samodzielność osób z niepełnosprawnościami podczas robienia zakupów w sklepach samoobsługowych i brak asystentów gotowych pomóc osobom zależnym.

Jak działa innowacja?

To nowy system, którego istotą jest zwiększenie samodzielności osób z niepełnosprawnościami podczas robienia zakupów w sklepach samoobsługowych. Projekt zakłada montaż w sklepach specjalnego dzwonka, pozwalającego osobie z niepełnosprawnością na zgłoszenie chęci zrobienia zakupów w asyście pracownika sklepu. Pokaże on gdzie znajduje się dany produkt, sprawdzi jego skład, gramaturę, datę ważności lub pomoże zdjąć produkt umieszczony na górnej półce. Innowacja przewiduje również szkolenie personelu placówki handlowej w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Program daje możliwość wdrożenia innowacji bez generowania dużych kosztów, nie wymaga też dodatkowych regulacji prawnych. Proponowana innowacja przyczynia się do poprawy jakości życia i funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, uniezależnia ich w znaczącym stopniu od swoich opiekunów, a dla placówek handlowych stanowi sposób na pozyskanie grupy nowych klientów.

Komu służy innowacja?
  • Osoby z niepełnosprawnościami;

  • osoby starsze.

Kto może wdrażać innowację?
  • Sklepy samoobsługowe;

  • jednostki publiczne, które podejmą się wprowadzenia programu na swoim terenie (Urzędy Gmin, Ośrodki Pomocy Społecznej lub inne podmioty realizujące politykę senioralną oraz na rzecz osób z niepełnosprawnościami).

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • System dzwonka;

  • 3 rekomendowane modele wdrożenia rozwiązania;

  • scenariusz szkoleń dla personelu.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Model był testowany przez 8 osób z niepełnosprawnościami przez 6 miesięcy w 3 sklepach sieci Lewiatan. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni, ale i zaskoczeni, jak wielki był ich wpływ na finalny model testowanej innowacji. Możliwości stworzenia prototypu dzwonka odpowiadającego w pełni na ich oczekiwania sprawiła, że stali się bardziej świadomi swoich potrzeb.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Właściciel/zarządca sklepu samoobsługowego;

  • personel sklepu.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Produkcja i montaż dzwonka;

  • szkolenie personelu placówki handlowej w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content