Wstecz afazJA-możeMY
Kategorie
O innowacji
Niedostosowanie procesu nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami (w tym z afazją) - najbliższe otoczenie stawia im oczywiste (z własnej perspektywy), a jednocześnie wysokie (dla nich) wymagania, z którymi mały człowiek nie potrafi sobie poradzić. Uczniowie z afazją na drugim etapie edukacyjnym (w klasach IV– VIII) mają ogromne trudności w dostosowaniu się do nowych warunków nauki (duża liczba nauczycieli, konieczność zmieniania sal lekcyjnych, dużo nowych treści do opanowania, zrozumienia i zapamiętania, ograniczony kontakt z wychowawcą jako osobą najbardziej pomocną, gdyż nie przebywa z wychowankami cały dzień).
Kompletny model pracy, który może być wykorzystany w całości lub stanowić inspirację dla nauczycieli. Jest to „nakładka” na program nauczania większości przedmiotów na II etapie edukacyjnym. Najlepiej, aby była już wprowadzana na początku 4. klasy. Obejmuje 45 bloków tematycznych realizowanych miesięcznie od IV do VIII klasy. W ramach tego modelu można korzystać z poradnika (zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców) scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, a także przygotować odpowiednio salę do potrzeb ucznia. Oprócz dedykowanych zajęć odbywają się także warsztaty poza placówką i rehabilitacja (np. dogoterapia, arteterapia). Dodatkowo jest dostępne wsparcie psychologów i pedagogów dla rodziców.
Głównymi odbiorcami innowacji są uczniowie z niepełnosprawnością ruchową - w tym z afazją - i ich rodzice oraz opiekunowie, a także nauczyciele.
Innowację mogą wdrażać nauczyciele klas IV-VIII szkół specjalnych oraz ośrodki edukacyjne wspierające rozwój i naukę osób z niepełnosprawnościami.
Szkoła Podstawowa nr 58 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej w Katowicach
Model pracy, na który składają się scenariusze lekcji, schematy lekcji, szablony, projekt sali i inne materiały pomocnicze.
Dla uczniów:
większa samodzielność podczas rozwiązywania poszczególnych zadań;
polepszenie wyników w nauce;
poprawa umiejętności kojarzenia i zapamiętywania treści;
poprawa samooceny.
Dla rodziców:
poprawa komunikacji z pedagogami dziecka;
zdobycie nowych kompetencji i wiedzy.
Dla nauczycieli:
rozwój kreatywności w procesie planowania zajęć;
poszerzenie wiedzy;
łatwiejszy kontakt z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością.
Jak wdrożyć innowację?
Nauczyciele;
uczniowie z niepełnosprawnością (w tym z afazją);
rodzice uczniów z niepełnosprawnością.
Dostosowanie sal lekcyjnych lub przygotowanie specjalnej sali edukacyjnej z odpowiednim wyposażeniem, wizualizacjami i narzędziami dydaktycznymi;
opracowanie lub dostosowanie odpowiednich materiałów dydaktycznych, wizualizacji, pomocy naukowych i narzędzi edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczniów z afazją.