Wstecz Stomatologia bez barier – adaptacja i kwalifikacja pacjentów z niepełnosprawnością
Kategorie
Kto za tym stoi?
Fundacja na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych i ich rodzin „Razem na 103”:
E-mail: fundacjazss103@gmail.com;
Adres korespondencyjny: ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.
Dr hab. n. med. Karolina Gerreth:
Zakład Stomatologii Grup Ryzyka Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu;
E-mail: karolinagerreth@poczta.onet.pl;
Adres: ul. Bukowska 70, 60-812 Poznań.
O innowacji
Innowacja społeczna stara się rozwiązać problemy związane z dostępnością, edukacją i koordynacją opieki stomatologicznej dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi.
W ramach innowacji stworzono procedurę adaptacyjną do przygotowania uczniów do wizyty u stomatologa w szkole. Uczeń odwiedzający gabinet dentystyczny korzysta z odpowiednio wyposażonego stanowiska stomatologicznego oraz uzyskuje wstępną diagnozę. Na kolejnym etapie następuje poinformowanie osoby z niepełnosprawnością o stanie zdrowia i przygotowanie jej do procedur, które będą obowiązywały w określonych jednostkach medycznych.
Innowacja służy uczniom z niepełnosprawnością intelektualną i innymi dysfunkcjami i/lub chorobami przewlekłymi.
Nauczyciele/nauczycielki w szkołach specjalnych;
pedagodzy szkolni;
personel pomocniczy w szkole;
pielęgniarki/pielęgniarze;
opiekunowie sprawujący/opiekunki sprawujące opiekę nad dzieckiem w placówkach nauczania i wychowania;
rodzice i opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną;
pracownicy i opiekunowie w placówkach opiekuńczych oraz pomocy społecznej;
studenci/studentki uczelni medycznych na kierunku lekarsko-dentystycznym;
dentyści/dentystki.
Zespół Szkół Specjalnych nr 103 w Poznaniu;
Adres korespondencyjny; ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.
Instrukcja „Algorytm przygotowania i realizacji sesji adaptacyjnej ucznia do gabinetu stomatologicznego“;
propozycja ulotki informującej rodzica/opiekuna prawnego o możliwości skorzystania z wizyty adaptacyjnej dziecka do badania stomatologicznego w szkole;
propozycja listu, indywidualnie skierowanego do każdego rodzica/opiekuna prawnego, informującego o możliwości skorzystania z wizyty adaptacyjnej dziecka do badania stomatologicznego w szkole;
wzór dokumentu zgody rodzica/opiekuna;
wzór formularza zgody na przetwarzanie danych osobowych RODO;
dokument rejestrujący stan zdrowia jamy ustnej dziecka „Paszport dentystyczny stanu zdrowia jamy ustnej”;
wzór karty badania dentystycznego;
wzór checklisty do adaptacji pacjenta;
wzory scenariuszy sesji adaptacyjnej uwzględniających stopień niepełnosprawności intelektualnej ucznia;
opis zadań dedykowanych osobom realizującym testowaną metodę;
wzór karty.
Udoskonalenie i poszerzenie dostępu do usług stomatologicznych oraz wzrost poziomu zdrowia i higieny jamy ustnej u osób z niepełnosprawnościami.
Jak wdrożyć innowację?
Uczniowie szkół specjalnych;
dentystki szkolne/dentyści szkolni lub personel medyczny i pomocniczy w szkole specjalnej.
Przestrzeń dostosowana do potrzeb uczniów;
wydruk niezbędnych materiałów.