Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Stomatologia bez barier – adaptacja i kwalifikacja pacjentów z niepełnosprawnością

Model profilaktyki stomatologicznej uczniów o szczególnych potrzebach
Zdjęcie Stomatologia bez barier – adaptacja i kwalifikacja pacjentów z niepełnosprawnością

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Model organizacyjny
Problem, na który odpowiada innowacja

Innowacja społeczna stara się rozwiązać problemy związane z dostępnością, edukacją i koordynacją opieki stomatologicznej dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Potrzeba wprowadzenia innowacji społecznej jest podyktowana brakiem wystarczającej dostępności dzieci z niepełnosprawnościami do profilaktyki i leczenia stomatologicznego. Z aktualnych, standaryzowanych badań stomatologicznych wynika jednoznacznie, iż dzieci z niepełnosprawnościami charakteryzują się zwiększonym ryzykiem występowania choroby próchnicowej, zapaleń dziąseł i innych chorób, a także dysfunkcji w obrębie jamy ustnej przy jednocześnie znacznie większych zaniedbaniach higienicznych w porównaniu do zdrowej części społeczeństwa.

Jak działa innowacja?

Innowacyjność rozwiązania polega na zaaranżowaniu mobilnego stanowiska diagnostycznego, na które - obok drobnego sprzętu - składa się przenośny fotel i lampa przystosowana do celów stomatologicznych, co umożliwia wstępną kwalifikację oraz adaptację uczniów do postępowania stomatologicznego jeszcze w warunkach szkolnych. Uczeń odwiedzający gabinet dentystyczny korzysta z odpowiednio wyposażonego stanowiska stomatologicznego oraz uzyskuje wstępną diagnozę. Na kolejnym etapie następuje poinformowanie osoby z niepełnosprawnością o stanie zdrowia i przygotowanie jej do procedur, które będą obowiązywały w określonych jednostkach medycznych.

Komu służy innowacja?

Innowacja służy uczniom z niepełnosprawnością intelektualną i innymi dysfunkcjami i/lub chorobami przewlekłymi.

Kto może wdrażać innowację?
  • Nauczyciele/nauczycielki w szkołach specjalnych;

  • pedagodzy szkolni;

  • personel pomocniczy w szkole;

  • pielęgniarki/pielęgniarze;

  • opiekunowie sprawujący/opiekunki sprawujące opiekę nad dzieckiem w placówkach nauczania i wychowania;

  • rodzice i opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną;

  • pracownicy i opiekunowie w placówkach opiekuńczych oraz pomocy społecznej;

  • studenci/studentki uczelni medycznych na kierunku lekarsko-dentystycznym;

  • dentyści/dentystki.

Miejsce testowania innowacji

Zespół Szkół Specjalnych nr 103 w Poznaniu;

Adres korespondencyjny; ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Instrukcja „Algorytm przygotowania i realizacji sesji adaptacyjnej ucznia do gabinetu stomatologicznego“;

  • propozycja ulotki informującej rodzica/opiekuna prawnego o możliwości skorzystania z wizyty adaptacyjnej dziecka do badania stomatologicznego w szkole;

  • propozycja listu, indywidualnie skierowanego do każdego rodzica/opiekuna prawnego, informującego o możliwości skorzystania dziecka z wizyty adaptacyjnej do badania stomatologicznego w szkole;

  • wzór dokumentu zgody rodzica/opiekuna;

  • wzór formularza zgody na przetwarzanie danych osobowych RODO;

  • dokument rejestrujący stan zdrowia jamy ustnej dziecka „Paszport dentystyczny stanu zdrowia jamy ustnej”;

  • wzór karty badania dentystycznego;

  • wzór checklisty do adaptacji pacjenta;

  • wzory scenariuszy sesji adaptacyjnej uwzględniających stopień niepełnosprawności intelektualnej ucznia;

  • opis zadań dedykowanych osobom realizującym testowaną metodę;

  • wzór karty.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Udoskonalenie i poszerzenie dostępu do usług stomatologicznych oraz wzrost poziomu zdrowia i higieny jamy ustnej osób z niepełnosprawnościami.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Komentarz do oceny

Zrealizowany trening adaptacyjny prowadził do skrócenia czasu wizyt przy jednoczesnym osiąganiu coraz lepszej kooperacji pozwalającej na wykonanie kolejnych wymienionych w „checkliście“ czynności. 60% testujących uzyskało najwyższy zakładany wynik - 8 pkt; sesja uległa skróceniu z max. 20 minut do max. 15 minut.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Uczniowie szkół specjalnych;

  • dentystki szkolne/dentyści szkolni lub personel medyczny i pomocniczy w szkole specjalnej.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Przestrzeń dostosowana do potrzeb uczniów;

  • sprzęt medyczny;

  • wydruk niezbędnych materiałów.

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Fundacja na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych i ich rodzin „Razem na 103”
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Poznań
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "4e91015a-82b2-4043-b961-24db73c02025"
Inkubator Wielkich Jutra [2019-2023]
Kontakt w sprawie innowacji

Fundacja na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych i ich rodzin „Razem na 103”:

E-mail: fundacjazss103@gmail.com;

Adres korespondencyjny: ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.

Dr hab. n. med. Karolina Gerreth:

Zakład Stomatologii Grup Ryzyka Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu;

E-mail: karolinagerreth@poczta.onet.pl;

Adres: ul. Bukowska 70, 60-812 Poznań.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content