Wstecz Strażnik
Kategorie
O innowacji
Jednym z istotnych problemów osób z dysfunkcją słuchową, mającym niezwykłe znaczenie w kontekście ich zdrowia i życia, jest brak lub ograniczona możliwość prawidłowego odbioru dźwiękowych sygnałów alarmowych, informujących o wystąpieniu potencjalnego zagrożenia w ich otoczeniu, szczególnie w nocy podczas snu. Zmniejszona podatność na bodźce zewnętrzne uniemożliwia odczytanie również innych sygnałów, np. świetlnych. Potrzebny jest specjalny system informujący osoby z niepełnosprawnością słuchową o pojawieniu się niebezpieczeństwa (inny niż sygnały dźwiękowe).
Stworzona w ramach innowacji aplikacja potrafi wykryć sygnał alarmowy i powiadomić o nim użytkownika w czytelny dla niego sposób, a w konsekwencji obudzić go i dać mu czas na reakcję, sprawdzenie sytuacji i zadbanie o własne bezpieczeństwo.
Dostępne w ramach aplikacji metody ostrzegania o niebezpieczeństwie to:
wibracje w telefonie,
latarka w telefonie,
połączenia alarmowe – połączenie telefoniczne pod wskazany numer w przypadku braku reakcji użytkownika na powiadomienia o wykrytym alarmie (dotyczy systemu Android),
wibracje w opasce/smartwatchu.
Osoby g/Głuche;
osoby niedosłyszące/słabosłyszące;
osoby głuchoniewidome.
Warsztaty Terapii Zajęciowej;
Środowiskowy Dom Samopomocy;
mieszkańcy zakładów aktywności zawodowej;
organizacje wspierające osoby z dysfunkcją słuchu;
hotele, schroniska, pensjonaty.
Kod źródłowy aplikacji mobilnej działającej w systemie Android i iOS;
specyfikacja aplikacji;
instrukcja stosowania.
W ramach innowacji osoby z dysfunkcją słuchu otrzymały możliwość odbioru dźwiękowych sygnałów alarmowych informujących o wystąpieniu potencjalnego zagrożenia w ich otoczeniu, dzięki czemu poczuły się bezpieczniej.
„Strażnik” został przetestowany przez grupę potencjalnych odbiorców, w tym m.in. przez osobę z dysfunkcją jednocześnie wzroku i słuchu. Użytkownicy stwierdzili, że jest to rozwiązanie ich dotychczasowych problemów. Dzięki temu codzienne życie stało się bardziej dostępne. Oceny były bardzo pozytywne, choć pojawiły się też uwagi dotyczące wyglądu aplikacji czy działania pewnych modułów.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z grupy docelowej;
osoba będąca w stanie pobrać i zainstalować aplikację, a także przeszkolić z jej obsługi.
Smartfon;
inteligentna opaska.