Wstecz Wielozmysłowy Słownik Sztuki
Kategorie
O innowacji
Osoby z niepełnosprawnością wzroku często napotykają na trudności w dostępie do dzieł sztuki i kultury wizualnej;
dzieci i młodzież z niepełnosprawnością wzroku często nie mają możliwości zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki, co staje na drodze rozwijaniu ich zainteresowań bądź talentów;
brakuje narzędzi i metod, które będą stwarzać możliwość integracji pomiędzy osobami z niepełnosprawnościami a osobami pełnosprawnymi przy wykorzystaniu elementów edukacyjnych i kulturalnych.
W ramach innowacji opracowane i przetestowane zostało nowe narzędzie edukacyjne w formie gry Wielozmysłowy Słownik Sztuki, przystosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Podczas gdy większość gier na rynku skupia się na wzmacnianiu zdolności do samodzielnego funkcjonowania, ta stanowi wprowadzenie osób niewidomych w świat sztuki. Gra została zaprojektowana w taki sposób, żeby mogły w nią grać jednocześnie osoby niewidome i widzące. Dzięki temu innowacja zawiera element integracyjny i uwrażliwia osoby widzące na perspektywę osób niewidomych.
Niewidoma i słabowidząca młodzież w wieku 12-18 lat;
uczniowie klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.
Nauczyciele/nauczycielki;
edukatorzy/edukatorki;
animatorzy/animatorki;
opiekunowie/opiekunki osób z niepełnosprawnością wzroku;
rodzina osób z niepełnosprawnościami;
kuratorki/kuratorzy;
instytucje kultury;
organizacje i fundacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Spis 25 haseł wraz z wyjaśnieniami;
dźwiękowe interpretacje haseł;
poradnik metodyczny;
pomoce sensoryczne wyjaśniające poszczególne hasła;
przykłady dzieł sztuki w formie tyflografik;
karty z hasłami do gry do wydrukowania.
Projekt przyczynia się do zapewnienia równych szans w dostępie do edukacji i kultury oraz ograniczenia wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością wzroku. W ten sposób wpisuje się w działania mające na celu pomoc osobom z niepełnosprawnościami w funkcjonowaniu w życiu społecznym.
90% osób niewidomych zwiększyło wiedzę w zakresie odbioru sztuki;
80% osób niewidomych zwiększyło umiejętności w odbiorze sztuki;
90% osób niewidomych nawiązało satysfakcjonujące kontakty społeczne z osobami spoza rodziny;
80% osób pełnosprawnych zwiększyło swoją wiedzę na temat odbioru sztuki przez osoby niewidome;
70% osób niewidomych zwiększyło swoją gotowość do uczestnictwa w kulturze poprzez chęć odwiedzin galerii sztuki i/lub muzeum.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z niepełnosprawnością wzroku;
osoby prowadzące warsztaty/szkolenia/zajęcia/rozgrywkę gry dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku.
Egzemplarz gry;
przestrzeń dostosowana do potrzeb grupy;
elementy wspierające rozgrywkę i edukację dzieci oraz młodzieży (plansze edukacyjne etc.).
Kto za tym stoi?
E-mail: info@wielozmysly.org;
Strona: www.wielozmysly.org.