Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Wielozmysłowy Słownik Sztuki

Gra planszowa dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku, która służy edukacji artystycznej
Zdjęcie Wielozmysłowy Słownik Sztuki

Kategorie

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja
  • Osoby z niepełnosprawnością wzroku często napotykają na trudności w dostępie do dzieł sztuki i kultury wizualnej;

  • dzieci i młodzież z niepełnosprawnością wzroku często nie mają możliwości zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki, co staje na drodze rozwijaniu ich zainteresowań bądź talentów;

  • brakuje narzędzi i metod, które będą stwarzać możliwość integracji pomiędzy osobami z niepełnosprawnościami a osobami pełnosprawnymi przy wykorzystaniu elementów edukacyjnych i kulturalnych. 

Jak działa innowacja?

W ramach innowacji opracowane i przetestowane zostało nowe narzędzie edukacyjne w formie gry Wielozmysłowy Słownik Sztuki, przystosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Podczas gdy większość gier na rynku skupia się na wzmacnianiu zdolności samodzielnego funkcjonowania, ta stanowi wprowadzenie osób niewidomych w świat sztuki. Gra została zaprojektowana w taki sposób, żeby mogły w nią grać jednocześnie osoby niewidome i widzące. Dzięki temu innowacja zawiera element integracyjny i uwrażliwia osoby widzące na perspektywę osób niewidomych.

Komu służy innowacja?
  • Niewidoma i słabowidząca młodzież w grupie wiekowej 12-18 lat;

  • uczniowie klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. 

Kto może wdrażać innowację?
  • Nauczyciele/nauczycielki;

  • edukatorzy/edukatorki;

  • animatorzy/animatorki;

  • opiekunowie/opiekunki osób z niepełnosprawnością wzroku;

  • rodzina osób z niepełnosprawnościami;

  • kuratorki/kuratorzy;

  • instytucje kultury;

  • organizacje i fundacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Spis 25 haseł wraz z wyjaśnieniami;

  • dźwiękowe interpretacje haseł;

  • poradnik metodyczny;

  • pomoce sensoryczne wyjaśniające poszczególne hasła;

  • przykłady dzieł sztuki w formie tyflografik;

  • karty z hasłami do gry do wydrukowania.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

Projekt przyczynia się do zapewnienia równych szans w dostępie do edukacji i kultury oraz ograniczenia wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością wzroku. W ten sposób wpisuje się w działania mające na celu pomoc osobom z niepełnosprawnościami w funkcjonowaniu w życiu społecznym.

Ocena skuteczności innowacji
Zdecydowanie pozytywna
Komentarz do oceny
  • 90% osób niewidomych zwiększyło wiedzę w zakresie odbioru sztuki;

  • 80% osób niewidomych zwiększyło umiejętności w odbiorze sztuki;

  • 90% osób niewidomych nawiązało satysfakcjonujące kontakty społeczne z osobami spoza rodziny;

  • 80% osób pełnosprawnych zwiększyło swoją wiedzę na temat odbioru sztuki przez osoby niewidome;

  • 70% osób niewidomych zwiększyło swoją gotowość do uczestnictwa w kulturze poprzez chęć odwiedzin galerii sztuki i/lub muzeum.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Osoby z niepełnosprawnością wzroku;

  • osoby prowadzące warsztaty/szkolenia/zajęcia/rozgrywkę gry dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?
  • Egzemplarz gry;

  • przestrzeń dostosowana do potrzeb grupy;

  • elementy wspierające rozgrywkę i edukację dzieci oraz młodzieży (plansze edukacyjne etc.).

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Podmiot prawny
Imię i nazwisko lub nazwa innowatora/ów
Fundacja Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły
Miejscowość, w której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziby innowatora/ów
Warszawa
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "4e91015a-82b2-4043-b961-24db73c02025"
Inkubator Wielkich Jutra [2019-2023]
Kontakt w sprawie innowacji

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content