Fundusze UE
RP
UE

Wstecz Wyzwania życia

Gra planszowa jako narzędzie edukacji seksualnej dla pełnoletnich uczniów szkół specjalnych.
Zdjęcie Wyzwania życia

Kategorie

Kto za tym stoi?

Typ innowatora
Grupa nieformalna
Instytucja wspierająca rozwój innowacji
string(3) "491" string(36) "5e15c065-e210-498e-b05b-94adc6f1b883"
Inkubator pomysłów [2020-23]

O innowacji

Charakter innowacji
Produkt
Problem, na który odpowiada innowacja

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wykazuje duże zainteresowanie problematyką dotyczącą własnej seksualności oraz gotowości rodzicielskiej. Jednocześnie nauczyciele mają obawy przed podejmowaniem tej tematyki, ponieważ nie czują się przeszkoleni w tej dziedzinie. W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły przysposabiającej do pracy nie ma lekcji wychowania seksualnego, brakuje więc odpowiednich szkoleń i materiałów dydaktycznych, które mogłyby ułatwić prowadzenie zajęć.

Jak działa innowacja?

Edukacyjna gra planszowa „Wyzwania życia” jest narzędziem dydaktycznym dla nauczycieli/terapeutów, przeznaczonym do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji seksualnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Do gry dołączone są instrukcja oraz przewodnik dla mentora, które szczegółowo opisują proces korzystania z gry. Przewodnik dla mentora zawiera dodatkowo słownik pojęć występujących w grze, co stanowi ułatwienie w prowadzeniu zajęć. Celem gry jest rozwijanie wiedzy i umiejętności graczy z zakresu szeroko pojętej seksualności człowieka. Na kartach z zadaniami znajdują się pytania dla graczy. Gracze losują zadania w ramach trzech poziomów trudności i odpowiadają na pytania. Na każdym poziomie trudności znajdują się pytania z siedmiu kategorii tematycznych (51 pytań w każdej kategorii): tożsamość seksualna, świadomość seksualna, zachowania seksualne/intymne, relacja seksualna, związek uczuciowy, przemoc seksualna, rodzicielstwo.

Komu służy innowacja?
  • Młodzież powyżej 16 roku życia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym;

  • nauczyciele i opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Kto może wdrażać innowację?
  • Szkoły specjalne;

  • szkoły ogólnodostępne;

  • szkoły ogólnodostępne z klasami integracyjnymi;

  • szkoły specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną;

  • warsztaty terapii zajęciowej;

  • domy pomocy społecznej;

  • środowiskowe domy samopomocy;

  • inne instytucje prowadzone przez organizacje pozarządowe, których beneficjentami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

Produkty powstałe w wyniku testowania
  • Gra planszowa "Wyzwania życia" do samodzielnego wydrukowania;

  • strona internetowa innowacji.

Rezultaty osiągnięte w wyniku testowania

40 osób z niepełnosprawnością intelektualną poszerzyło swoją wiedzę nt. seksualności za pomocą gry. 6 placówek wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną zaczęło stosować grę “Wyzwania życia” w swojej pracy.

Czy innowacja została wybrana do upowszechniania?
Tak

Jak wdrożyć innowację?

Kto jest niezbędny do wdrożenia innowacji?
  • Opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną;

  • edukatorzy seksualni, nauczyciele i terapeuci.

Co jest niezbędne do wdrożenia innowacji?

Wydrukowanie planszy i pozostałych elementów gry.

Pliki do pobrania

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiały na stronie udostępniane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 License, a kod i oprogramowani na licencji GNU General Public License v.3. Więcej informacji w Regulaminie.

Chcesz się dowiedzieć więcej o innowacji? Napisz do nas!

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Please fill out this field

Wysyłanie...

Twoja wiadomość została wysłana.

Niestety wystąpił błąd podczas wysyłki. Spróbuj jeszcze raz lub skontaktuj się z nami.

Skip to content